IBP Scandinavia: Från sömnlösa nätter till succé
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Loading...
På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt…
Det var en natt fylld av frustration och trötthet som blev startskottet för IBP Scandinavia. Said Saharkhiz, nybliven pappa, fann sig själv somna ståendes med pannan mot mikron. Han insåg att det måste finnas ett enklare sätt att tillreda och värma välling. Denna insikt ledde till skapandet av ett företag som idag levererar innovativa barn- och babyprodukter till några av de största återförsäljarna i Norden.
Said Saharkhiz och Behzad Rahimi, som känt varandra sedan tonåren, blev snabbt partners i detta nya äventyr. Behzad, med sin erfarenhet inom barn- och babybranschen, såg potentialen i produkten Baby Brezza Formula Pro. Efter ett lyckat pitch-möte i Paris fick de kontraktet som skulle förändra deras liv. “När vi kom ut från kontoret och ner på Paris gator igen kunde vi knappt tro det,” minns Said.
Efter att ha lanserat Baby Brezza i Sverige 2016, blev produkten snabbt en bästsäljare på Jollyroom. Trots initiala utmaningar med lagerhållning, lyckades de skapa en förbeställningssida som snabbt genererade intresse och kapital. “Vällingmaskinen fick snabbt stor uppmärksamhet på sociala medier,” säger Behzad.
IBP Scandinavia har utvecklat en unik affärsmodell som de kallar “distributör 2.0”. Genom att hantera allt från marknadsföring till logistik, har de skapat en effektiv distributionskedja som lockar både leverantörer och återförsäljare. “Vårt innehåll i sociala medier väcker intresse hos en redan mycket engagerad publik,” förklarar Behzad.
Med en omsättning på cirka 50 MSEK och planer på att nå 100 MSEK inom två år, ser framtiden ljus ut för IBP Scandinavia. De fortsätter att expandera sin produktportfölj med varumärken som Uppababy och Owlet. “Vi har hittat en balans mellan efterfrågan och pris och vi har försökt att skapa en win-win-situation med stort fokus på kvalitet,” avslutar Said.