Hubso i kris: En djupdykning i influencerbolagets utmaningar
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
Hubso i kris: En djupdykning i influencerbolagets utmaningar
Bakgrund och affärsidé
Influencerbolaget Hubso, som grundades 2017 av Josefine Abrahamsson, har haft en turbulent tid. Bolaget, som är noterat på Spotlight, har kämpat med att hålla sig flytande under det senaste året. Hubsos affärsidé var att samarbeta med influencers för att skapa egna varumärken med fokus på e-handel. Genom åren har de arbetat med kända profiler som Rebecca Stella, Sanne Josefsson, Alice Stenlöf, Josefine Qvist och Linn Ahlborg.
Ekonomiska utmaningar och influencerflykt
Under 2025 rapporterade Breakit att Hubso förlorat 99 procent av sitt börsvärde. Flera influencers har valt att lämna bolaget, vilket har påverkat dess rykte och ekonomiska stabilitet. Linn Ahlborg, som startade LXA The Label med Hubso, uttryckte sin besvikelse över hur bolaget hanterats. Tidigare hade även Alice Stenlöf och Rebecca Stella lämnat, och Sanne Josefsson köpte tillbaka aktier i sitt eget bolag från Hubso för endast en krona styck.
Försenat bokslut och ekonomisk kris
Bokslutet för 2024, som skulle ha publicerats i februari 2025, sköts upp fem gånger. I mars meddelade styrelsen att en kontrollbalansräkning visade att bolagets eget kapital var förbrukat. Det färska bokslutet avslöjar att moderbolaget skrivit ner värdet på dotterbolaget Hubso AB med 69,5 miljoner kronor till noll. Årsredovisningen visar också att den nuvarande verksamheten successivt avvecklas. Mer om detta kan läsas här.
Omsättning och förluster
Under 2024 uppgick koncernens omsättning till drygt 22,6 miljoner kronor, en minskning från 36,3 miljoner kronor året innan. Rörelseförlusten (ebit) blev drygt 28 miljoner kronor, jämfört med minus 35,6 miljoner kronor 2023. För att hantera den ekonomiska krisen genomförde Hubso en kvittningsemission där skulder omvandlades till 40 miljoner nya aktier à 10 öre styck. Styrelsen har också skjutit till 2 miljoner kronor genom ett lån för att säkra den löpande verksamheten.
Framtidsutsikter och strategiska beslut
Styrelsen bedömer att den nuvarande affärsmodellen inte är hållbar och har identifierat betydande risker med fortsatt drift. “Syftet med lånen är att tillfälligt säkra den löpande verksamheten samt möjliggöra en fortsatt process för ett eventuellt framtida omvänt förvärv”, skriver Hubso i bokslutet. Framtiden för Hubso är osäker, och bolaget står inför stora utmaningar i att återfå förtroendet från både marknaden och sina samarbetspartners. För mer information om den finansiella krisen kan du läsa här.
Läs mer här