Aktieprogram lockar i osäkert börsklimat
Kategori

Loading...

Trots en osäker världsekonomi och ett instabilt börsklimat fortsätter intresset för aktierelaterade incitamentsprogram att växa. Enligt den senaste studien från PwC har andelen företag som införde nya incitamentsprogram under 2025 ökat från 35 procent till 40 procent jämfört med föregående år. Större företag föredrar särskilt aktieprogram, medan optionsprogram har minskat i popularitet.
“Det är glädjande att se det fortsatt höga intresset för aktierelaterad ersättning. Vår erfarenhet visar att det är ett effektivt verktyg för att attrahera, behålla och motivera medarbetare. Dessutom skapar det en tydlig länk mellan medarbetarnas intressen, ägarnas mål och företagsstrategin, vilket bidrar till en mer sammanhållen och målinriktad organisation,” säger Magnus Lidén, ansvarig för studien och rådgivare inom incitament på PwC Sverige.
Bland de fyra mest populära incitamentsprogrammen – teckningsoptioner, personaloptioner, prestationsaktier och aktiesparprogram – har teckningsoptionerna minskat i popularitet. Deras andel har sjunkit från 60 procent 2021 till 40 procent. Istället ökar intresset för aktieprogram.
En ny trend under året är “hurdle shares”, en investeringsmodell inspirerad av onoterade bolag där anställda investerar. “Eftersom teckningsoptioner kan vara komplicerade att implementera i andra länder finns även ett värde i att ha en enhetlig struktur oavsett hemland – något som hurdle shares möjliggör,” säger Magnus Lidén.
Bland Large Cap-bolagen har alla typer av optionsprogram minskat, medan aktiesparprogram har blivit det mest populära alternativet med en andel på 44 procent. “En möjlig förklaring till det minskade intresset för teckningsoptioner, som innebär en högre risk, är en allmän marknadsoro och ett turbulent börsklimat. I ett aktiesparprogram kan aktier minska i värde, men inte förloras helt, vilket gör att investeringen känns mindre riskabel,” säger Magnus Lidén.
Intresset för ersättning kopplat till hållbarhetsmål växer. Totalt är nu 21 procent av alla prestationsmål kopplade till miljö och sociala frågor. På Large Cap-listan har 35 procent av företagen infört minst ett hållbarhetsmål, jämfört med 30 procent förra året. “Även om vissa företag har avstått från att implementera hållbarhetsvillkor i år, ser vi att trenden kommer att hålla i sig,” avslutar Magnus Lidén.
PwC har i 24 år studerat hur noterade bolag arbetar med aktierelaterade incitamentsprogram. Årets studie omfattar 810 bolag på NASDAQ Stockholm, Nordic Growth Market (NGM) och Nasdaq First North. Informationen är hämtad från bolagsstämmor mellan 1 januari och 30 september 2025.