Fotbollsmorgon: från “idiotsatsning” till rekordår
Kategori

fotbollsmorgon: från “idiotsatsning” till rekordår
Det är inte varje dag man hör om en “idiotsatsning” som förvandlas till en succé. Men det är precis vad som har hänt med “Fotbollsmorgon”, ett projekt som startades av produktionsbolaget Dobb 2.0. Med en nästan 50-procentig ökning av omsättningen under 2024, vilket resulterade i 20,7 miljoner kronor, har bolaget inte bara vänt till vinst utan också satt en ny standard för hur fotbollsunderhållning kan se ut i Sverige.
historisk kontext och branschperspektiv
För att förstå betydelsen av “Fotbollsmorgon” måste vi först titta på hur fotbollsmedier har utvecklats. På 1970- och 80-talet var Tipsextra och Fotbollskväll i SVT de få tillfällen då svenska fotbollsfans kunde se internationell fotboll på TV. Idag, med sociala medier och streamingtjänster, har landskapet förändrats dramatiskt. Dobb 2.0 har lyckats navigera denna förändring genom att erbjuda något unikt: dagliga morgonsändningar som engagerar tittarna på ett sätt som få andra format gör.
nyckeln till framgång
Enligt David Fjäll, medgrundare och programledare, har “Fotbollsmorgon” skapat nya morgonrutiner för många. Programmet sänds sex dagar i veckan med start kl 07.00, och har hittills producerat 724 avsnitt. Denna kontinuitet och engagemang har visat sig vara en vinnande strategi. “När vi startade trodde alla att vi var helt dumma i huvudet”, säger Fjäll. Men deras uthållighet har lönat sig, och idag är de helt slutsålda på annonser redan i mars.
jämförelser och framtidsutsikter
Jämfört med traditionella TV-kanaler som TV4, som också erbjuder morgonprogram, har “Fotbollsmorgon” lyckats skapa en nisch genom att fokusera på fotboll och dess kulturella inverkan. Detta har lockat nya kundsegment som herrekipering och manlig hudvård, vilket visar på programmets breda attraktionskraft.
Framtiden ser ljus ut för Dobb 2.0 och “Fotbollsmorgon”. Med en redan stark position på marknaden och en växande publik, är det troligt att vi kommer att se ännu fler innovativa format från detta produktionsbolag. Deras framgång visar att det finns en stor efterfrågan på kvalitativ och engagerande fotbollsunderhållning, och att det finns utrymme för tillväxt i denna dynamiska bransch.
Originalkällan till denna framgångssaga kan hittas i en artikel från Breakit, där Michael Fahlstedt och David Fjäll diskuterar deras resa och framtidsplaner.
Läs mer här