Digitala utbildningstjänster under lupp
Kategori

Digitala utbildningstjänster under lupp
Utbildning är en ovärderlig resurs, både för samhället och för individen. I takt med att digitala plattformar blir alltmer integrerade i vår vardag, ökar också deras betydelse inom utbildningssektorn. För sjätte året i rad har ServiceValue, i samarbete med WirtschaftsWoche, genomfört en omfattande studie för att utvärdera kundnöjdheten hos digitala utbildningsleverantörer. Studien omfattar 131 leverantörer inom tio olika kategorier och bygger på 12 619 användar- och kundomdömen.
Metod och tillvägagångssätt
Undersökningen baseras på en kundundersökning via ett online-access-panel. Deltagarna ombads att betygsätta sin tillfredsställelse med de produkter och tjänster de använt, på en skala från “mycket bra” till “otillräcklig”. De företag som uppnådde de bästa medelvärdena inom sina respektive kategorier tilldelades utmärkelsen “BÄSTA leverantör”. Den leverantör som hade det bästa medelvärdet inom varje kategori utsågs till “BÄSTA leverantör”.
Framstående leverantörer
Årets studie visar att kategorierna Online-Mentoring och Media Schools / Media Colleges fortsatt håller sina positioner som de bästa inom sina områden, med medelvärden på 2,47 respektive 2,48. Här är de tio bästa leverantörerna, sorterade efter kategori och med deras respektive medelvärden:
- Business Schools / Ekonomihögskolor: CBS INTERNATIONAL BUSINESS SCHOOL, 2,38
- E-Learning-leverantörer: imc, 2,47
- Distansutbildningsinstitut och distanshögskolor: Fernakademie für Erwachsenenbildung, 2,36
- Institut för yrkesutbildning: Management – Institut Dr. A. Kitzmann, 2,45
- Lärappar (för skola, ämnesövergripande): ANTON, 2,43
- Lärappar (språk): Babbel, 2,43
- Media Schools / Media Colleges: Hochschule Macromedia, 2,40
- Online-lärplattformar (för SuS): sofatutor.com, 2,45
- Online-Mentoring (för SuS): GoStudent, 2,40
- Språkutbildningsinstitut: KERN TRAINING, 2,45
Effektivitet och underhållning i utbildning
“Utbildning bör vara både rolig och meningsfull,” säger Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH. “När appar och onlineplattformar är väl genomtänkta och pedagogiskt utformade, kan de effektivt kombinera ämnesinnehåll med underhållning och därmed bidra till hållbara läranderesultat.”
Vanliga frågor
- Vad är syftet med studien? Studien syftar till att utvärdera kundnöjdheten hos digitala utbildningsleverantörer.
- Hur många leverantörer ingår i studien? Totalt 131 leverantörer ingår i studien.
- Vilka kategorier ingår i studien? Studien omfattar tio olika kategorier, inklusive Business Schools, E-Learning och Online-Mentoring.
- Hur genomförs undersökningen? Undersökningen genomförs via ett online-access-panel där deltagarna betygsätter sin tillfredsställelse.