Dentme revolutionerar tandvården
Kategori

Dentme revolutionerar tandvården med abonnemangstjänst
En ny era inom tandvård
Den svenska tandvårdsmarknaden står inför en omvälvande förändring med lanseringen av Dentme, en innovativ abonnemangstjänst för tandvård. Bakom detta projekt står serieentreprenören Noel Abdayem, som tidigare gjort sig känd för sina bambutandborstar och som grundare av det börsnoterade företaget Humble Group. Dentme har nyligen säkrat 150 miljoner kronor i sin första finansieringsrunda, vilket markerar en betydande milstolpe för företaget.
Stora namn investerar i Dentme
Kapitalet kommer från flera framstående investerare, inklusive Tommy Jacobsson och Patrik Rees, grundare av Bygghemma. Rees jämför Dentmes potential med andra banbrytande tjänster som Spotify och Nespresso. “Första gången jag testade Spotify insåg jag att det skulle förändra världen. Samma sak hände när jag provade Nespresso och deras kaffekapslar. Efter att ha testat Dentme inser jag att detta kommer att rita om kartan för tandvård”, säger Patrik Rees.
Så fungerar Dentmes affärsmodell
Dentme erbjuder en abonnemangstjänst där kunderna betalar en fast månadsavgift på 149 kronor. Detta ger både patienterna och företaget en förutsägbarhet som saknas i traditionell tandvård. Enligt Dentme tvingas många tandläkare idag prioritera dyra ingrepp för att överleva ekonomiskt, delvis på grund av Försäkringskassans komplicerade ersättningssystem. Dentme strävar efter att erbjuda en hållbar och lönsam tandvård utan att förlita sig på dessa system.
Expansion och framtidsplaner
Med över tusen medlemmar varje månad planerar Dentme att använda det nya kapitalet för att expandera och etablera nya kliniker. Företaget ser även möjligheter för internationell expansion, då deras affärsmodell är oberoende av nationella vård- och ersättningssystem. “Dentme-modellen är också helt oberoende av hur olika länders vård- och ersättningssystem ser ut så en internationell etablering kan ske i framtiden”, skriver bolaget.
En ljus framtid för tandvård
Dentme har potential att förändra hur vi ser på och konsumerar tandvård. Genom att erbjuda en abonnemangstjänst som liknar de vi ser inom musik och kaffe, kan Dentme skapa en mer tillgänglig och förutsägbar tandvård för alla. Med starka investerare och en innovativ affärsmodell är framtiden ljus för Dentme och dess kunder.
Läs mer här