Black Friday: förändrade köpmönster och lägre omsättning 2024
Kategori

Loading...

Black Friday har länge varit årets stora shoppinghöjdpunkt, men årets statistik visar på en tydlig förändring. Trots att många förväntade sig rusning till butiker och e-handel, minskade den totala omsättningen under årets Black Friday jämfört med föregående år. Dessutom sjönk antalet transaktioner med hela 16,8 procent, enligt en undersökning från Prisjakt och Svea Bank. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan man läsa mer om Black Friday och dess påverkan på konsumentbeteenden.
Intressant nog visar siffrorna att konsumenterna spenderade mer pengar per köp än tidigare. Den genomsnittliga ordern var 16,2 procent högre än förra året. Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, menar att detta är ett tecken på att Black Friday håller på att tappa sin intensitet som en enskild shoppingdag. Istället sprids handeln ut över en längre period. För den som är intresserad av att förstå mer om de ekonomiska aspekterna kan man läsa om lönsam shopping och prisfällor under Black Friday.
Enligt Caesar ser man nu ett tydligt mönster där kampanjer och erbjudanden startar tidigare än tidigare år. “Mycket pekar på att handeln nu är mer utspridd och att kampanjperioderna startar tidigare”, säger hon i ett pressmeddelande. Det innebär att konsumenterna inte längre känner samma stress att handla just på Black Friday, utan istället kan ta del av rabatter under hela november. För den som vill planera sina inköp kan det vara bra att hålla koll på aktuella kampanjer.
För butiker och e-handlare innebär utvecklingen att det blir viktigare att planera kampanjer över en längre tid och att locka kunder med attraktiva erbjudanden även utanför Black Friday. För konsumenterna kan det betyda mindre stress och större möjlighet att göra genomtänkta köp. Det är också viktigt att vara medveten om prisfusk och smyghöjningar som kan förekomma under dessa kampanjperioder.
Det återstår att se om Black Friday kommer att återfå sin forna glans eller om vi nu ser början på en ny tradition där hela november präglas av erbjudanden och kampanjer. Klart är att köpbeteendet förändras och att både handlare och konsumenter behöver anpassa sig till de nya förutsättningarna.
Omsättningen minskade främst för att handeln sprids ut över en längre period, med fler kampanjer före och efter Black Friday.
Antalet transaktioner sjönk med 16,8 procent jämfört med förra året.
De spenderade mer per köp – den genomsnittliga ordern var 16,2 procent högre än i fjol.
Det är osannolikt att Black Friday försvinner, men dess roll förändras när kampanjperioderna blir längre och mer utspridda.
Butiker behöver anpassa sina kampanjer och marknadsföring för att locka kunder under en längre period, inte bara på en dag.