Jeff Bezos överväger köp av CNBC
Kategori

Loading...

Amazon-grundaren Jeff Bezos överväger att utöka sin medieportfölj genom att köpa affärskanalen CNBC. Enligt källor nära Bezos, rapporterade av New York Post, har han diskuterat möjligheten med affärsbekanta, även om han ännu inte formellt närmat sig nuvarande ägaren Comcast.
CNBC förväntas snart bli en del av det nya börsnoterade bolaget Versant, efter att ha knoppats av från Comcast. Versant har enligt källor ett tvåårigt fönster efter avknoppningen där större tillgångsförsäljningar, inklusive CNBC, kan medföra betydande skatteeffekter. Trots detta har Versant uttryckt en ambition att utveckla CNBC snarare än att sälja det.
Bezos ser CNBC som en trovärdig och “neutral” röst som skulle komplettera hans ägande av Washington Post. Washington Post har nyligen genomgått redaktionella förändringar och förluster, vilket har lett till intern kritik och minskade prenumerationer. CNBC skulle kunna stärka Bezos medieimperium och erbjuda en plattform för att nå en bredare publik.
En potentiell affär med CNBC är dock inte utan komplikationer. Förutom de skatteeffekter som kan uppstå vid en försäljning, har Bezos tidigare visat intresse för andra medietillgångar som Vogue och förlaget Condé Nast. Detta visar på hans breda intresse för att expandera inom mediesektorn. Tidigare har Bezos också varit i rampljuset för andra affärsbeslut, som när han sålde Amazon-aktier för betydande summor.
Om Bezos lyckas förvärva CNBC, kan det innebära en betydande förändring i medielandskapet. Hans tidigare investeringar och intresse för mediebranschen indikerar att han har en långsiktig strategi för att påverka och forma framtidens medieutbud.
Bezos ser CNBC som en trovärdig och neutral röst som kan komplettera hans befintliga medieportfölj, inklusive Washington Post.
Versant har uttryckt en ambition att utveckla CNBC snarare än att sälja det, trots att det finns ett tvåårigt fönster där försäljningar kan medföra skatteeffekter.
Förutom CNBC har Bezos tidigare visat intresse för medietillgångar som Vogue och förlaget Condé Nast.