Batterihälsa påverkar elbilars värde
Kategori

Loading...

Batteriets hälsa har blivit en avgörande faktor när det kommer till värdering av begagnade elbilar. Eftersom batteriet är den dyraste komponenten i en elbil, påverkar dess skick direkt både priset och köparens trygghet. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar vikten av att förstå batteriets tillstånd vid köp och försäljning av elbilar.
Det finns fortfarande ingen enhetlig metod för att mäta batteriets hälsa, även kallad State of Health (SoH). Detta leder till att olika aktörer använder egna modeller, vilket resulterar i icke-jämförbara resultat. “Det skapar osäkerhet för både köpare och säljare,” säger Bo Ericsson.
Trots att elbilar har inbyggda system för att beräkna SoH, är det få tillverkare som visar denna information för användaren. Detta förändras dock med de nya EU-reglerna (Euro 7) som kräver att alla nya personbilar från 2025 ska kunna visa batterihälsa i bilens display och vid besiktning.
För äldre bilar som saknar information om batterihälsa i bilens display finns idag flera oberoende företag som erbjuder diagnostiktester. Dessa tester hämtar data direkt från bilens system, men eftersom metoderna varierar kan resultaten skilja sig åt. Vissa tester simulerar laddningscykler för att få fram mer information om batteriets prestanda och effektförmåga.
Auktionsplattformen KVD har utvecklat ett eget testprotokoll med 170 kontrollpunkter. För elbilar mäts batteriets skick med en tregradig skala – från 1 till 3 stjärnor. “Tre stjärnor betyder att batteriet är i mycket gott skick. Skalan gör det enklare för köpare att förstå resultatet,” säger Bo Ericsson.
Enligt Euro 7-förordningen måste elbilsbatterier efter 5 år eller 100 000 km behålla minst 80 % av sin kapacitet. Efter 8 år eller 160 000 km får nivån inte understiga 72 %. För lätta fordon gäller reglerna från 2025, och för tunga fordon från 2027.
De nya reglerna förväntas öka transparensen kring batterihälsa, vilket i sin tur stärker förtroendet på begagnatmarknaden. “På kort sikt kommer det fortfarande att finnas behov av oberoende tester, men på sikt blir de främst ett sätt att verifiera tillverkarnas uppgifter,” säger Bo Ericsson.