Åtal mot besättning för sabotage av sjökabel
Kategori

Åtal mot besättning för sabotage av sjökabel
Den biträdande riksåklagaren i Finland har väckt åtal mot kaptenen samt första och andra styrman på oljetankern Eagle S, registrerad på Cooköarna. Åtalet gäller grovt sabotage och grov störning av telekommunikation. Fartyget misstänks ha skadat elöverföringskabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland på juldagen 2024 genom att släpa sitt ankare längs havsbotten i cirka 90 kilometer. De åtalade nekar till brott, rapporterar svenska Yle.
Bakgrund till händelsen
Oljetankern Eagle S, som uppges ingå i den ryska så kallade skuggflottan, stoppades kort efter händelsen och hölls kvar till början av mars som en del av utredningen. Kabeln, som är en viktig del av elöverföringen mellan Finland och Estland, kunde tas i bruk igen i juni i år.
Alternativa brottsrubriceringar
Åtalet inkluderar alternativa brottsrubriceringar, vilket innebär att det finns flera möjliga brott som besättningen kan dömas för. Detta är en vanlig strategi i rättsfall där bevisningen kan leda till olika slutsatser beroende på hur den tolkas.
Fartygets kopplingar
Eagle S är registrerad på Cooköarna men uppges vara en del av den ryska skuggflottan. Detta innebär att fartyget kan ha kopplingar till ryska intressen, vilket kan komplicera rättsprocessen ytterligare.
Återställning av kabeln
Efter skadan på Estlink 2-kabeln kunde den åter tas i bruk i juni 2024. Detta var en viktig återställning för att säkerställa fortsatt elöverföring mellan Finland och Estland.
FAQ
- Vad är Estlink 2? Estlink 2 är en elöverföringskabel mellan Finland och Estland.
- Vad innebär grovt sabotage? Grovt sabotage innebär avsiktlig skada på egendom som kan påverka allmänheten eller viktiga samhällsfunktioner.
- Vad är en skuggflotta? En skuggflotta är en samling fartyg som opererar under radarn, ofta med kopplingar till statliga intressen.
- Hur lång tid tog det att återställa kabeln? Kabeln kunde tas i bruk igen i juni 2024, cirka sex månader efter skadan.