Verizon Communications (VZ) redovisade ett bättre resultat än väntat för det andra kvartalet på fredagen, men lade till färre nya abonnenter till sina månadsplaner efter en prishöjning i början av sommaren.

Verizon sade att det justerade icke-GAAP-resultatet för de tre månader som slutade i september var fastställt till 1,32 dollar per aktie, vilket är en minskning med 7 % från samma period förra året och strax under gatans konsensusprognos på 1,29 dollar per aktie. Koncernintäkterna, sade Verizon, ökade med 4 % jämfört med förra året till 33,8 miljarder dollar, strax före analytikernas uppskattningar om 33,78 miljarder dollar.

Verzions tilläggsförsäljning av abonnemang för kvartalet uppskattades till 8 000, vilket är en minskning från de 12 000 som uppnåddes under de tre månader som avslutades i juni och i år och långt ifrån Refinitivs prognos på cirka 36 000.

När det gäller de sista månaderna av räkenskapsåret 2022 upprepade Verizon sin prognos för en justerad vinst i storleksordningen 5,10-5,25 dollar per aktie och en tillväxt av de trådlösa intäkterna på mellan 8,5 och 9,5 procent.

”Vi vidtog ett antal åtgärder under det tredje kvartalet som bidrog till att driva förbättrade operativa och finansiella resultat, men vi vet att det fortfarande finns mer arbete att göra”, säger vd Hans Vestberg. ”De prissättningsåtgärder som vi vidtog tidigare i år, liksom vårt nya kostnadsbesparingsprogram, visar att vi är medvetna och strategiska i våra beslut för att stärka vår verksamhet.”

”Samtidigt är vi fokuserade på att genomföra vår 5G-strategi, eftersom vi täcker alla större marknader och påskyndar uppbyggnaden av vårt C-Band-nät”, tillade han. ”Vi är på väg att nå 200 miljoner POPs inom första kvartalet 2023.”

Verizon-aktien markerades 1,6 % lägre i förhandel för att indikera ett öppningsklockpris på 36,41 dollar styck.