Under de senaste två åren, sedan kovidpandemin slog till i slutet av februari 2020, har kryssningsindustrin fått ta emot det ena slaget efter det andra. Och även om situationen har förbättrats från den långa perioden då kryssningar inte fick segla från hamnar i USA betyder det inte att det är tillbaka till 2019 för Royal Caribbean International (RCL) , Carnival Cruise Line (CCL) och Norwegian Cruise Line (NCLH) .

Branschen har gjort ett anmärkningsvärt arbete för att få tillbaka verksamheten till nästan normal nivå. Alla tre kryssningsrederierna har inte bara satt alla sina fartyg i trafik igen, utan de fortsätter också att gå vidare med planer på nya fartyg och andra investeringar, inklusive förbättringar av privata öar och utveckling av nya hamnar.

Med detta sagt rapporterade Carnival just sitt resultat för andra kvartalet och marknaden gillade inte alls siffrorna. Aktierna i alla tre kryssningsrederierna var ned med tvåsiffriga tal den 30 september, men handlarna missade uppenbarligen att förutom stigande kostnader och en förlust (som båda var förväntade) levererade kryssningsrederiet i stort sett goda nyheter.

Karnevalen klarade sig bra på de områden som den kontrollerar

Carnival rapporterade en GAAP-nettoutfall på 770 miljoner dollar för kvartalet. Detta berodde på högre kostnader där företaget särskilt nämnde reklamkostnader och att en del av flottan inte var tillgänglig för att producera intäkter.

Även om bolagets justerade kryssningskostnader exklusive bränsle per ALBD under 2022 har gynnats av försäljningen av mindre, mindre effektiva fartyg och leveransen av större, effektivare fartyg, uppvägs denna fördel av att en del av flottan har varit i pausstatus under en del av året, omstartrelaterade kostnader, en ökning av antalet dagar i torrdocka, kostnaden för att upprätthålla förbättrade hälso- och säkerhetsprotokoll, inflation och störningar i försörjningskedjan. Företaget räknar med att många av dessa kostnader och utgifter kommer att upphöra 2022.

Om du investerar i något kryssningsbolag måste du göra det på mycket lång sikt. Det gör att lönsamheten är mindre viktig än att företaget bygger tillbaka sin verksamhet och Carnival visade några mycket positiva tecken i den riktningen.

  • Intäkterna ökade med nästan 80 % under tredje kvartalet 2022 jämfört med andra kvartalet 2022, vilket återspeglar en fortsatt sekventiell förbättring.
  • Intäkter ombord och andra intäkter per PCD för tredje kvartalet 2022 ökade betydligt jämfört med ett starkt 2019.
  • De totala kundinlåningen uppgick till 4,8 miljarder dollar per den 31 augusti 2022, vilket närmar sig 4,9 miljarder dollar per den 31 augusti 2019, vilket var ett rekordstort tredje kvartal.

  • Nya bokningar under tredje kvartalet 2022 kompenserade främst den historiska säsongsbetingade nedgången i kundinlåningen under tredje kvartalet (0,3 miljarder dollar i nedgång under tredje kvartalet 2022 jämfört med 1,1 miljarder dollar i nedgång under samma period 2019).

Carnival (och sannolikt alla kryssningsrederier) drabbas av att priserna generellt sett är nedpressade och att vissa passagerare betalar sina resor med hjälp av framtida kryssningskrediter från kryssningar som ställts in under pandemin. Det är dock inte riktigt det som spelar någon roll. Carnival har ökat antalet passagerare och fått tillbaka folk på sina fartyg.

”Sedan vi meddelade att vi lättade på våra protokoll förra månaden har vi sett en betydande förbättring av bokningsvolymerna och ligger nu betydligt före de starka nivåerna för 2019”, sade Carnivals vd Josh Weinstein. ”Vi förväntar oss att ytterligare kapitalisera på detta momentum med förnyade ansträngningar för att generera efterfrågan. Vi är fokuserade på att leverera en betydande intäktstillväxt på lång sikt samtidigt som vi drar nytta av taktik på kort sikt för att snabbt fånga pris och bokningar i mellantiden.”

I princip är kryssningspriserna billiga just nu eftersom det är viktigare att få tillbaka kunderna ombord än att upprätthålla prisintegriteten. Det är en taktik som kan skada prissättningen på lång sikt, men kryssningsindustrin är mindre sårbar än andra semesteralternativ eftersom det alltid har funnits stora prisvariationer beroende på kalendern och åldern på det fartyg som bokas.

Det är en lång resa för kryssningsrederierna

Carnival handlades på sin 52-veckors lägsta nivå efter rapporten. Det är en ganska stor överreaktion med tanke på att kryssningsindustrin knappt var igång hösten 2021.

Ja, branschen har en lång väg att gå. Alla tre stora kryssningsrederier tog på sig miljarder dollar i skulder under pandemin. Att refinansiera denna skuld i en miljö med högre räntor är en utmaning, men det är en utmaning som Carnival (och dess konkurrenter) har mött.

Detta har kommit med en viss utspädning av aktieägarna. Carnival sålde nya aktier för 1,15 miljarder dollar under kvartalet, men företaget har över 7,4 miljarder dollar i likviditet. Weinstein är optimistisk (han måste vara det, det är en del av hans jobb) när det gäller framtiden.

”Under vårt tredje kvartal fortsatte vår verksamhet sin positiva bana och uppnådde över 300 miljoner dollar i justerad EBITDA och nådde nästan 90 % beläggning på våra seglingar i augusti. Vi fortsätter att minska gapet till 2019 allt eftersom vi går framåt under året och bygger upp beläggningen på högre kapacitet och lägre enhetskostnader”, sade han.

Vanligtvis är det lätt att avfärda en vd som gör optimistiska kommentarer efter att ha redovisat en förlust, men i det här fallet har Carnival i princip följt den återhämtningsväg som företaget stakat ut när det återgick till att segla. Både Royal Caribbean och Norwegian har följt liknande vägar och även om meningsfull avkastning för aktieägarna kan ta tid, är detta starka företag som är byggda på lång sikt och som tjänade mycket pengar före pandemin och borde göra det igen.