Uber (UBER) meddelade sitt resultat för tredje kvartalet före öppningsklockan på tisdagen och missade förväntningarna på bruttobokningar och rapporterade större förluster per aktie än vad Wall Street hade räknat med. Intäkterna ökade dock med 72 % jämfört med året innan. Aktierna var upp nästan 13 % när marknaden öppnade.

Här är de viktigaste siffrorna från rapporten jämfört med vad analytiker förväntade sig av åkdelsjätten under kvartalet.

  • Bruttobokningar: 29,11 miljarder dollar jämfört med förväntade 29,63 miljarder dollar.

  • Mobilitetsbokningar: 13,68 miljarder dollar jämfört med förväntade 13,86 miljarder dollar.

  • Leveransbokningar: 13,68 miljarder dollar jämfört med förväntade 13,86 miljarder dollar.

  • Bokningar för frakt: 1,75 miljarder dollar jämfört med förväntade 1,89 miljarder dollar.

  • Förlust per aktie: 0,61 dollar jämfört med förväntade 0,17 dollar.

Även om företaget inte nådde upp till förväntningarna på vinsten per aktie lyckades man slå intäkterna, som uppgick till 8,34 miljarder dollar jämfört med förväntade 8,13 miljarder dollar.

Företaget meddelade också att det förväntar sig att bruttobokningarna kommer att öka med 23-27 procent jämfört med året innan under fjärde kvartalet.

”Vår globala skala och våra unika plattformsfördelar samverkar för att driva en mer lönsam tillväxt, med en ökning av bruttobokningar på 32 % och ett rekordstort justerat EBITDA på 516 miljoner dollar”, säger vd Dara Khosrowshahi i ett uttalande. ”Även om den makroekonomiska miljön förblir osäker är Ubers kärnverksamhet starkare än någonsin.”

Ubers vd Dara Khosrowshahi. REUTERS/Anushree Fadnavis

Ubers rapport följer på dess tillkännagivande om att företaget inte längre lider brist på förare. I oktober meddelade Andrew Macdonald, Ubers chef för mobilitet, till Financial Times att det globala utbudet av förare har ökat med 70 procent på årsbasis.

Chaufförer lämnade först Uber-appen under pandemin, eftersom förfrågningar om skjuts kollapsade i samband med låsningar. När världen började öppna igen fanns det dock inte tillräckligt många förare för att uppfylla den ökade efterfrågan. Detta tvingade passagerare att hantera långa väntetider, högre priser och en allmän brist på tillgängliga resor.

Uber och dess kohort av gigekonomiföretag står också inför utsikten att få sina anställda omklassificerade som anställda. Förra månaden beslutade arbetsmarknadsdepartementet att ett förslag till regeländring som skulle kunna göra Ubers förare till anställda med rätt till minimilön och andra förmåner.

Historien fortsätter

Företaget, och rivalerna Lyft (LYFT) och DoorDash (DASH), har i flera år kämpat mot lagstiftning för att omklassificera arbetare som anställda. År 2020 drev företagen en framgångsrik kampanj till stöd för Kaliforniens Proposition 22, som undantar gigarbetare från att betraktas som anställda.

Arbetsmarknadsdepartementets regeländring är inte ett säkert kort, och måste fortfarande gå igenom den vanliga regleringsprocessen. Uber och dess konkurrenter kommer också att utmana regeln om den ändrar arbetstagarstatusen.

Anmäl dig till Yahoo Finance’s nyhetsbrev om teknik

Mer från Dan

Har du ett tips? Skicka ett e-postmeddelande till Daniel Howley på dhowley@yahoofinance.com. Följ honom på Twitter på @DanielHowley.

Klicka här för de senaste nyheterna om teknik, recensioner och användbara artiklar om teknik och prylar.

Läs de senaste finansiella och affärsmässiga nyheterna från Yahoo Finance.