(Bloomberg) — Tesla Inc. planerar att sänka produktionen vid sin fabrik i Shanghai, enligt personer som är bekanta med saken, vilket är det senaste tecknet på att efterfrågan i Kina inte uppfyller förväntningarna. Företagets aktier föll i den tidiga handeln.

Mest lästa från Bloomberg

Produktionsminskningarna kommer att träda i kraft så snart som denna vecka, sade personerna, som bad att inte bli identifierade eftersom informationen inte är offentlig. De uppskattar att åtgärden kan minska produktionen med cirka 20 % från full kapacitet, vilket är den takt som fabriken körde i oktober och november.

Beslutet fattades efter att biltillverkaren utvärderat sitt resultat på kort sikt på hemmamarknaden, sade en av personerna och tillade att det finns flexibilitet att öka produktionen om efterfrågan ökar.

En Tesla-representant i Kina sade på tisdagen att planerna på att minska produktionen var ”osanna”, men avböjde att gå in på detaljer. Shanghai Securities News, som citerar oidentifierade personer med kännedom om företaget, rapporterade sent på måndagen att den planerade nedskärningen av produktionen vid den kinesiska fabriken är ”falsk information”.

Biltillverkarens aktier föll med 4,6 procent till 185,83 dollar klockan 9.58 i New York. Aktien har sjunkit med cirka 47 procent i år.

Trimningen är första gången Elon Musks EV-tillverkare frivilligt minskar produktionen vid sin fabrik i Shanghai, tidigare minskningar har orsakats av stadens två månader långa Covid-avstängning eller snår i leveranskedjan. Nya prissänkningar och incitament som försäkringssubventioner, tillsammans med kortare leveranstider, tyder på att efterfrågan inte har kunnat hålla jämna steg med utbudet efter en uppgradering som fördubblade fabrikens kapacitet till cirka 1 miljon bilar per år.

Läs mer: Tesla förnyar marknadsföringsstrategin i Kina när konkurrenterna lockar kunderna

Historien fortsätter

Teslas leveranser till Kina var rekordhöga 100 291 i november, uppgav Kinas personbilsförbund på måndagen, eftersom ledtiderna för Model 3 och Model Y – de två fordon som Tesla tillverkar i Shanghai – förkortades markant, vilket är ytterligare ett tecken på att fabriken producerar fler bilar än den säljer.

Alla Model 3 och Model Y som beställs i Kina idag bör levereras inom en månad, visar Teslas webbplats, vilket är en minskning från så lång tid som fyra veckor i oktober och upp till 22 veckor tidigare i år. Fabriken i Shanghai betjänar främst den kinesiska marknaden, även om vissa bilar exporteras till Europa och andra delar av Asien.

Den fulla produktionskapaciteten vid Shanghaifabriken är cirka 85 000 fordon per månad, sade Junheng Li, verkställande direktör för aktieforskningsföretaget JL Warren Capital LLC, i en kommentar den 22 november. ”Utan fler kampanjer kommer nya beställningar från hemmamarknaden troligen att normaliseras till 25 000 i december”, sade hon och tillade att den ökade produktionen inte helt kunde absorberas av exporten.

Tesla möter en allt hårdare konkurrens från lokala biltillverkare som BYD Co. och Guangzhou Automobile Group, som höjer priserna på världens största marknad för elbilar. BYD uppvisade en nionde månad i rad med rekordförsäljning i november, med leveranser som översteg 230 000, varav nästan 114 000 renodlade elmodeller.

Detta har bidragit till att Tesla – som länge har undvikit incitament och traditionell reklam – har beslutat att erbjuda utökade försäkringssubventioner, återinfört ett program för användarrekommendationer och till och med annonserat i tv.

Teslas tillförlitlighet är också återigen i fokus efter två återkallelser i Kina under den senaste månaden som krävde både programvaruförbättringar över luften och att vissa fordon lämnades tillbaka för underhåll. En nyligen inträffad dödsolycka med en Model Y där två personer omkom har återigen väckt diskussionen om Teslas säkerhetsredovisning.

(Uppdateringar med Teslas svar i fjärde stycket.)

©2022 Bloomberg L.P.