Tesla (TSLA) återinförde en försäkringssubvention som köptes i Kina fram till årets slut, efter en prissänkning i slutet av oktober, eftersom elbilsjätten försöker öka efterfrågan i en situation där produktionen ökar kraftigt. Samtidigt fortsätter vd Elon Musk att spendera mycket tid med sitt nyligen förvärvade Twitter. Analytiker säger att det finns en oro för att hans tweets och rörelser kan skada hans image och därmed Teslas varumärke och Teslas aktie.

X

Tesla-aktien fortsatte att sälja på tisdagen och närmade sig den lägsta nivån från maj 2021.

Tesla återkallar också mer än 40 000 Model S- och Model X-bilar från 2017-2021 på grund av en möjlig servostyrningsassistans, rapporterade Reuters också på tisdagen. Tesla hanterar återkallelsen via en uppdatering över luften.

Kan försäkringsstödet ge Tesla-aktien en skjuts uppåt?

På tisdagen tillkännagav Tesla ett försäkringsbidrag i november värt 8 000 yuan (1 100 dollar) för personer som köper sina elbilar i lager, eftersom företaget försöker öka beställningarna. I december kommer subventionen att minskas till 4 000 yuan (550 dollar).

Tesla har tidigare infört en försäkringssubvention på 7 000 yuan för alla fordon i slutet av september, eftersom väntetiderna för företagets elbilar i stort sett sjönk till noll. Från och med den 1 oktober har Tesla erbjudit 0 % i handpenning och förmånliga låneräntor. Dessa incitament fungerade de facto som prissänkningar.

Tesla sänkte de faktiska priserna på Model 3 och Model Y i Kina den 24 oktober med så mycket som 9 %. Efter dessa prissänkningar i oktober tog Tesla kortvarigt bort den försäkringssubvention som företaget hade infört i september innan det återupplivade den i tisdags.

Twitter Distraction

Sedan Elon Musk tog över Twitter den 28 oktober har han skurit ner ungefär hälften av personalen på den sociala mediesajten samtidigt som han ofta twittrar om sina planer, politik med mera. Det finns farhågor om att Musk är distraherad från att driva Tesla, liksom oro för att han kan skada sin image, vilket skulle kunna påverka Teslas varumärke. Det finns fortfarande spekulationer om att Musk kommer att behöva sälja fler Tesla-aktier för att täcka sina kostnader för övertagandet av Twitter.

Tesla Kina leveranser

Tesla levererade 71 704 fordon från sin nyligen uppgraderade fabrik i Shanghai i oktober, enligt China Passenger Car Association. Det var en ökning med 32 % jämfört med året innan men en minskning med nästan 14 % från rekordsiffran 83 135 i september. Tesla exporterade ett rekordstort antal fordon från Shanghaifabriken i oktober, 54 504 stycken, och sålde 17 200 fordon i Kina.

Den globala EV-jätten rapporterade leveranser under Q3 på 343 830 bilar, en ökning med 42 % jämfört med året innan och över Q1:s rekord på 310 048 bilar. Det var dock långt under analytikernas uppskattningar.

Företaget sade att det stod inför logistiska utmaningar under hela kvartalet och att det fanns fordon i transit.

Tesla tillverkar den lyxiga sedanen Model S, SUV:n Model X samt sedanen Model 3 och crossoveren Model Y. Andra fordon på gång är bland annat Semi och Cybertruck. Musk har sagt att Cybertruck är på väg att lanseras i mitten av 2023 och att Tesla Semi kommer att börja levereras i slutet av 2022.

Semi-produktionen inleds

Han twittrade i oktober att Tesla började producera Tesla Semi-bilar med släpvagn. Leveranser till PepsiCo (PEP) skulle inledas den 1 december. Musk säger att de elektriska halvlastbilarna kommer att ha en räckvidd på 500 mil per laddning.

Teslas produktion ökar kraftigt, särskilt i Kina, så efterfrågan måste öka betydligt under fjärde kvartalet och därefter för att matcha utbudet. Kinas EV-subventioner löper ut den 31 december, medan Tyskland kommer att minska sina subventioner från och med den 1 januari. Detta bör dra fram efterfrågan för Tesla och andra EV-tillverkare, men kan innebära en svagare efterfrågan under det nya året.

Inofficiella kinesiska uppgifter om fordonsregistreringar för månadens första vecka visar att den amerikanska EV-jätten ligger efter konkurrenten BYD (BYDDF) med stor marginal när det gäller den totala försäljningen av fordonsenheter. Antalet registreringar av nya fordon i Kina mellan den 31 oktober och den 6 november uppgick till 110 539, vilket är en ökning med 43 % jämfört med förra året men en minskning med 12 % jämfört med föregående vecka, rapporterade CnEVPost på tisdagen.

BYD, världens största tillverkare av EV och plug-in hybrider och Kinas största säljare av rena elbilar, ledde vägen med 37 168 försäkringsregistreringar. Elon Musks Tesla låg på andra plats med 11 195 registreringar.

Kinas EV-startupföretag Nio (NIO), Li Auto (LI) och XPeng (XPEV) låg långt efter, men var bland de 14 främsta fordonstillverkarna.

Tesla-aktier

Tesla-aktien föll med 1,7 % till 193,76 under tisdagens handel på marknaden, men var långt ifrån sessionens lägsta nivå 186,75 när den bredare marknaden ökade i styrka. Aktierna har sjunkit med mer än 40 % i år och närmar sig de lägsta nivåerna från maj 2021, enligt MarketSmiths analys.

Tesla-aktien har sålt hårt sedan Musk tog över Twitter.

Titans Clash of the Titans: Tesla vs. BYD

EV-tillverkarens aktie har ett 46 Composite Rating på 99. TSLA-aktien har ett dystert 17 Relative Strength Rating. EPS-betyget för Tesla-aktien är 75.

Följ Kit Norton på Twitter @KitNorton för mer information.

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Toppfonder köper in sig i nr 1 av industriledare nära utbrytning med 364% tillväxt

Handla med experter på Finanstidning Live

Få en fördel på aktiemarknaden med Finanstidning

Exxon- och Chevron-investerare ignorerar Biden