Tesla (TSLA) har varit en monsteraktie under en stor del av sin historia, särskilt från sin stratosfäriska uppgång från mitten av 2019 till slutet av 2021. Men under 2022 har Tesla-aktien varit en stor förlorare, på väg att störta med 52 % per den 21 november.

X

Det skulle lätt överträffa 2016 års nedgång på 11 %, den enda andra årliga nedgången sedan Tesla-aktien blev offentlig 2010. Utförsäljningen har intensifierats och EV-jätten har förlorat nästan halva sitt värde bara under de senaste två månaderna. På måndagen föll TSLA-aktien med 6,8 % till en ny tvåårslägsta, vilket var S&P 500:s sämsta resultat för sessionen.

Här är några viktiga motvindar som TSLA-aktien står inför, från Elon Musks ”Twitter-cirkus” till oro för Teslas efterfrågan.

Tesla-aktiens årliga resultat

År
Förändring av Tesla-aktien

2010
56.6%

2011
6.7%

2012
18.9%

2013
343.8%

2014
47.9%

2015
7.9%

2016
-11.0%

2017
45.7%

2018
6.9%

2019
25.7%

2020
743.7%

2021
49.7%

2022 YTD
-52.3%

Kina Covid oroar sig

Peking är i stort sett avspärrat med anledning av stadens första dödsfall i Covid på flera månader. Ytterligare restriktioner infördes i Kina på tisdagen då fallen av coronavirus ökar kraftigt mot officiella toppnivåer.

Det kommer att bli extremt svårt att hålla ett lock på de mer smittsamma omicronvarianterna, med tanke på att hundratals miljoner kineser ännu inte har drabbats av Covid.

Och detta kommer efter att Kina hade lättat restriktionerna något, vilket gav förhoppningar om att landet skulle dra tillbaka sin nollpolitik för Covid.

Förnyade restriktioner kommer att ytterligare kyla ner Kinas krisande ekonomi, minska efterfrågan på elfordon, inklusive Teslas, och öka risken för produktionsavbrott.

Tesla-aktier och BYD-aktier: Vilken EV-gigant är det bättre köpet?

Teslas efterfrågan

Kinas problem med Covid påverkar Teslas efterfrågan, delvis på grund av en stor produktionsökning i Shanghai. Tesla har redan sänkt priserna i Kina, men det finns rapporter i lokala medier om ytterligare sänkningar före årsskiftet, men väntetiderna är i princip noll. Tesla kanske satsar på ett stort kvartal för försäljningen i Europa, men det kan dra ner på orderstockarna inför 2023.

Den 1 januari upphör subventionerna för elfordon i Kina och Norge, och Tyskland skär ner subventionerna avsevärt. Sverige har just avslutat sina EV-subventioner medan Storbritannien avslutar sitt program. Allt detta kan skada efterfrågan på Tesla EV och prissättningen i Europa och Kina.

Detta kommer samtidigt som konkurrensen om elfordon i Kina intensifieras, med fler och fler modeller från företag som BYD (BYDDF), Nio (NIO), Li Auto (LI) och fler som tar sig an Teslas åldrande Model 3 och Model Y. Den europeiska marknaden för elbilar blir också allt mer trångbott.

Å andra sidan kommer Tesla att vara berättigad till nya amerikanska skattelättnader på upp till 7 500 dollar per fordon. Tesla har fortfarande betydligt mindre konkurrens på sin hemmamarknad än i Europa och Kina.

Tesla Cybertruck förväntas börja tillverkas nästa år och Musk räknar med ”tidig” produktion i mitten av 2023. Men om den ofta försenade Cybertruck håller tidsplanen kan volymleveranserna börja först i slutet av året eller 2024.

Varför detta Finanstidning-verktyg förenklar sökandet efter toppaktier

Elon Musks Twitter-regering

Teslas vd Elon Musk har ägt Twitter i mindre än fyra veckor, men det känns redan som en evighet. Han har halverat personalen och många andra anställda har slutat. Under helgen återinförde Musk Donald Trumps Twitterkonto, men följde sedan upp med en vulgär meme riktad mot den före detta presidenten. Reklamintäkterna sjunker kraftigt.

Allt detta har väckt oro för att Musk skadar sin image. Till och med långvariga TSLA-tjurar är rädda för att det kan skada Teslas varumärke.

Musk kan också sälja ännu mer Tesla-aktier för att betala Twitters räkningar. Musk har sålt Tesla-aktier flera gånger i år och angav Twitter som skäl för de två senaste partierna.

TSLA-aktien följer EV-rivaler, aggressiv tillväxt

Det går inte bra för Tesla-aktien. Men den är inte ensam. Aggressiva aktier har haft ett fruktansvärt 2022. Särskilt Teslas EV-konkurrenter har kämpat, inklusive Nio-aktier, Li Auto, Rivian (RIVN) och BYD. Så enligt det måttet ser TSLA-aktien inte särskilt dålig ut under 2022. Nio, Li Auto och BYD-aktier har dock alla stigit i november, medan Rivian har gått ned något, medan Tesla-aktien har förlorat en fjärdedel av sitt värde.

Mer allmänt har en björnmarknad styrt under större delen av året. Även om de stora indexen har återhämtat sig från oktober månads bottennivåer är de fortfarande ned betydligt för året, särskilt Nasdaq.

Följ Ed Carson på Twitter på @IBD_ECarson för uppdateringar om aktiemarknaden och mycket mer.

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR:

Fånga nästa stora vinnande aktie med MarketSmith

Vill du få snabba vinster och undvika stora förluster? Prova SwingTrader

Bästa tillväxtaktier att köpa och titta på