Det är en total börskatastrof för Tesla.

Till och med för världsledaren inom elbilar är detta oroande, till och med alarmerande.

Detta kommer inte att bli ett år att minnas för biltillverkarens investerare. Och om de gör det kommer de förmodligen att minnas att värdet på en portfölj kan smälta bort helt på några månader.

Företaget som leds av Elon Musk hade ett börsvärde på 1,13 biljoner dollar den 31 december 2021. Aktien slutade året på 352,26 dollar. Nästan ett år senare har alla dessa siffror mer än halverats.

Marknadsvärdet är bara något över 474 miljarder dollar, vilket innebär att nästan 640 miljarder dollar i börsvärde har fördunstat på 12 månader. Teslas aktie handlas för närvarande till 150,23 dollar, vilket innebär en nedgång med 57,4 % på årsbasis.

Vad hände?

Grundläggande faktorer är fortfarande solida

Företagets fundamenta verkar solida, även om det finns vissa frågor som rör efterfrågan i Kina och USA, där biltillverkaren gjorde något som är ovanligt: kampanjer efter att produktionen hade överskridit leveranserna under det tredje kvartalet.

”På leveranssidan förväntar vi oss en tillväxt på strax under 50 procent på grund av en ökning av de bilar som är i transit i slutet av året, som nämnts, precis ovan”, sade ekonomichef Zachary Kirkhorn till analytiker under vinstsamtalet för det tredje kvartalet. ”Detta innebär att ni, återigen, bör förvänta er ett glapp mellan produktion och leveranser under Q4, och dessa bilar i transit kommer att levereras inom kort till sina kunder vid ankomsten till sin destination under Q1.”

Som ett tecken på att saker och ting inte går som Musk vill har miljardären tagit Tom Zhu, chefen för Tesla i Kina, till att leda Tesla-fabriken i Austin, som tillverkar SUV/crossover-modellen Model Y och snart den efterlängtade Cybertruck, Teslas futuristiska pickup-lastbil, vars produktion ska starta i mitten av 2023.

För Teslas aktieägare är alla dessa frågor sekundära. För ett växande antal av dem är problemet Musk. Ja, Musk, deras stora chef och arkitekten bakom Teslas framgång.

De litade blint på honom. De hade en oöverträffad beundran för honom och visste att så länge han var närvarande var deras investeringar i goda händer och skulle bära frukt.

Men det här året hände något ovanligt: Musk bestämde sig personligen för att köpa Twitter för att, enligt honom själv, göra plattformen till en plats för yttrandefrihet. Sedan han lade ett uppköpsbud på det sociala nätverket den 22 april har teknokungen, som han kallas på Tesla, bara fokuserat på Twitter.

Han är allestädes närvarande på plattformen, attackerar sina förmodade fiender och skapar regelbundet kontroverser. Problemet är att sedan budet på Twitter på 44 miljarder dollar har Teslas aktie förlorat 55,2 % av sitt värde och dess marknadsvärde har krympt med mer än 580 miljarder dollar. Musk slutförde affären den 27 oktober, för mindre än två månader sedan. Teslas aktie förlorade 33,3 % av sitt värde under denna korta period.

Till en början höll aktieägare och enskilda investerare tyst om sin ledares Twitter-äventyr, men när Tesla-aktien började vackla började de indirekt be Musk att åter fokusera på Tesla, eftersom det för dem inte råder någon tvekan om att bilkoncernen betalar för Musks vedermödor med Twitter.

Är Musk problemet?

Utan någon reaktion från Musk började de öppet tala ut och kritisera honom. Aktieägarnas kritik håller nu på att förvandlas till en revolt, något som inte har förekommit tidigare i Tesla-gemenskapen, där Musk hittills har vördats.

”Elon har nu raderat 600 miljarder dollar av Teslas förmögenhet och fortfarande ingenting från Teslas styrelse”, larmade Ross Gerber, en av Teslas mest högljudda aktieägare den 16 december på Twitter. ”Det är helt oacceptabelt.” BOD står för Board of Directors (styrelse).

Gerber sade att han skulle försöka komma in i styrelsen: ”Jag har meddelat Tesla att jag vill kandidera till Teslas styrelse. Jag vill bli upptagen i fullmaktsförklaringen. Det är dags att teslas aktieägare har en röst i styrelsen och att de har en ordentlig kommunikation med allmänheten.”

Utan tvekan överraskad av ett så hårt angrepp skyllde Musk Teslas börsoro på Federal Reserves penningpolitik, vilket han redan hade gjort några dagar tidigare. Centralbanken har höjt räntorna aggressivt för att bekämpa inflationen som ligger på den högsta nivån på 40 år. Denna politik kommer att orsaka en så kallad hårdlandning, även kallad recession, har många ekonomer varnat för.

”Tesla utför bättre än någonsin!” svarade miljardären Gerber. ”Vi kontrollerar inte Federal Reserve. Det är det verkliga problemet här.”

Musk gav ytterligare förklaringar den 17 december: ”Securities Analysis 101. När den ’riskfria’ reala avkastningen från statsobligationer närmar sig den mycket mer riskfyllda avkastningen från aktier, sjunker värdet på aktier. Om t.ex. statsskuldväxlar och aktier båda hade en avkastning på 10 % skulle alla bara köpa de förstnämnda.”

”Fed har inte hjälpt till”, sa en Twitteranvändare. ”Men det verkliga problemet är att aktieägarna är oroliga för att Twitter tar för mycket av er tid i anspråk. Det är en berättigad oro.”

Det var då som Musk försökte rättfärdiga sig själv genom att säga att han just hade avslutat ett möte om hur produktionen vid Teslas fabrik i Austin fortskred.

”Jag har bokstavligen just avslutat mitt möte där jag gick igenom Giga Texas produktionsframsteg”, svarade serieentreprenören på kritiken.

Det är sällan man ser Musk försvara sig på det här sättet. Vanligtvis är miljardären ganska slipad och går till motattack när han hamnar i en knipa. Dessa försök att rättfärdiga sig själv tyder på att han är medveten om att en revolt växer fram bland aktieägarna, som bara ser sina investeringar krympa.

”Folks, here is the love story”, twittrade Leo KoGuan, en av Teslas största enskilda aktieägare. ”Elon gifte sig med U (SH), varje natt viskar han vackra ord: ’Jag är den första i den sista ut’, din för evigt och alltid, lämnar dig aldrig, blir gammal och rik tillsammans”.

”Senare är han försvunnen, sovande i en annans barm. Du sover ensam, med krossat hjärta”, tillade investeraren.