Sveriges annonsörer satsar på expertgrupper
Kategori

Loading...
Sveriges Annonsörer har tagit ett stort steg framåt genom att introducera fem nya expertgrupper som en del av deras strategiska omställning. Denna förändring syftar till att stärka marknadsföringens och kommunikationens roll som en strategisk affärsfunktion, vilket i sin tur ska bidra till långsiktig lönsam tillväxt och affärsvärde för svenska företag och organisationer.
“Vi ser ett tydligt behov av att återta marknadsfunktionens roll som strategisk affärspartner. Det kräver ett nytt sätt att arbeta där vi samlar expertis, bygger kunskap och involverar våra medlemmar i utvecklingen av branschens viktigaste frågor”, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.
De nya expertgrupperna kommer att fokusera på fem strategiska områden som är avgörande för branschen:
Varje expertgrupp leds av Sveriges Annonsörs VD tillsammans med oberoende rådgivare och forskare. Medlemmarna i Sveriges Annonsörer kommer att involveras genom olika forum och nätverk där de kan bidra med insikter, behov och prioriteringar.
“Vi vill skapa vägledning som är relevant, tillämpbar och förankrad i verkligheten. Genom att kombinera expertis med medlemsinput får vi ett arbetssätt som är både strategiskt och inkluderande”, fortsätter Hanna Riberdahl.
Tre av de fem expertgrupperna har redan påbörjat sitt arbete under oktober 2025, medan de övriga två kommer att starta senare under året. Här är en översikt över de olika grupperna och deras medlemmar:
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation och ett nätverk för marknadsförare. Med över 5 000 marknadsförare representerade i cirka 400 medlemsföretag i Sverige, driver organisationen flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet. Sveriges Annonsörer samarbetar även med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).
För mer information, kontakta Stina Melin, Marknadschef Sveriges Annonsörer, på stina.melin@sverigesannonsorer.se.