(Bloomberg) — För tredje gången på lika många kvartal har nedslående resultat från Snap Inc. fått sociala medieaktier i gungning och förstärkt tecknen på att den ekonomiska nedgången fördjupas.

Mest lästa från Bloomberg

Tillverkaren av appen Snapchat rapporterade på torsdagen sin långsammaste kvartalsvisa försäljningstillväxt någonsin och sade att en nedgång i reklamutgifterna fortsätter att dra ner på resultatet.

Snap-aktierna föll med 27 procent i den sena handeln, och försäljningen spred sig till andra företag som Meta Platforms Inc., Alphabet Inc. och Pinterest Inc. Företagen var inställda på att förlora ett kombinerat marknadsvärde på cirka 29 miljarder dollar. Terminerna för Nasdaq 100-indexet föll med 0,9 %, vilket signalerar ytterligare smärta för ett tekniktungt riktmärke som har rasat med 32 % i år.

Snap ägnade kvartalet åt att krympa och fokusera om sin verksamhet och meddelade i augusti att man skulle skära ner 20 % av sin personalstyrka och skära ned på projekt som inte bidrar till användar- eller intäktstillväxt eller till företagets satsningar på förstärkt verklighet. Förändringarna var ett svar på den sjunkande försäljningen, som Snap tillskrev en avmattning i marknadsförarnas utgifter.

Snap och plattformar som Metas Facebook och Alphabets Google konkurrerar i år om en krympande pool av reklampengar. Den spiralformade inflationen sätter press på företagen och konsumenternas utgifter. Samtidigt har nya regler från Apple Inc. som kräver att alla appar måste få smartphone-användarnas tillstånd att spåras på nätet gjort det svårare för annonsörer att mäta och hantera sina annonskampanjer.

Intäktstillväxten ”fortsätter att påverkas av ett antal faktorer som vi har noterat under det gångna året, inklusive förändringar i plattformspolitiken, makroekonomiska motvindar och ökad konkurrens”, sade Snap i sina förberedda kommentarer för investerare. ”Vi märker att våra annonspartners inom många branscher minskar sina marknadsföringsbudgetar, särskilt med tanke på motvind från den operativa miljön, inflationsdrivna kostnadstryck och stigande kapitalkostnader.”

Historien fortsätter

Snaps kvartalsresultat var det första från stora internetföretag som är beroende av reklam, vilket ger en fingervisning om vad investerarna kan förvänta sig när större aktörer som Alphabet och Meta Platforms rapporterar nästa vecka.

–Med hjälp av Alex Barinka, Subrat Patnaik och Phil Serafino.

(Lägger till mer detaljer om Snap-resultaten från fjärde stycket.)

©2022 Bloomberg L.P.