Det är ett tillkännagivande som är lite som en åskvigg i bilindustrin.

För tre månader sedan tillkännagav Rivian, som vill utmana Tesla i tävlingen om elbilar, med pompa och ståt ett partnerskap med Mercedes-Benz (DMLRY) för att tillverka elektriska skåpbilar i Europa.

För Rivian (RIVN) – Få gratis rapportDet var ett viktigt partnerskap eftersom företaget hade svårt att öka sin produktionskapacitet. Rivian förbränner mycket pengar och står inför stigande kostnader, framför allt på grund av kraftigt stigande priser på råvaror och andra logistikkostnader.

Priserna på nickel, kobolt och andra råvaror som används i elfordon har rusat i höjden sedan kriget mellan Ryssland och Ukraina började i februari. Båda länderna är viktiga leverantörer av strategiska metaller. Allt detta har ökat kostnaderna avsevärt för biltillverkarna. Kostnaden för batteriutveckling har mer än fördubblats sedan coronaviruspandemin, har AlixPartners räknat ut.

Paus

Kostnaderna för råvaror (kobolt, nickel, litium) för ett enskilt elfordon har i genomsnitt ökat med nästan 144 procent på två år och uppgick i maj förra året till 8 255 dollar, enligt undersökningsföretaget. I mars 2020 uppgick dessa kostnader till 3 381 dollar.

Den totala kostnaden för att utveckla ett genomsnittligt elfordon har ökat med cirka 2 000 dollar under de senaste två åren, tillade forskningsföretaget.

”Vi delar med oss av investeringar och teknik [with Rivian] eftersom vi också delar samma strategiska ambition: att påskynda elektrifieringen av skåpbilsmarknaden med hållbara och överlägsna produkter för våra kunder”, sade Mathias Geisen, chef för Mercedes-Benz Vans, när partnerskapet tillkännagavs den 9 september.

De två företagen hade planerat att producera två stora skåpbilar, en baserad på Mercedes teknik och den andra baserad på Rivians andra generation av elektriska skåpbilar, Light Van.

Men tre månader senare har alla dessa planer gått i stöpet och de två företagen har meddelat att de avslutar samarbetet. Rivian meddelade i ett pressmeddelande den 12 december att företaget pausar planerna på att producera sina elektriska kommersiella skåpbilar i Europa och att man därför inte längre kommer att fullfölja samförståndsavtalet med Mercedes-Benz.

”Vi har beslutat att pausa diskussionerna med Mercedes-Benz Vans om det samförståndsavtal som vi undertecknade tidigare i år om gemensam produktion av elektriska skåpbilar i Europa”, säger VD RJ Scaringe. ”När vi utvärderar tillväxtmöjligheter strävar vi efter den bästa riskjusterade avkastningen på våra kapitalinvesteringar.”

”I dagsläget anser vi att fokusering på vår konsumentverksamhet, liksom vår befintliga kommersiella verksamhet, utgör de mest attraktiva möjligheterna på kort sikt att maximera värdet för Rivian. Vi delar samma mål som Mercedes-Benz skåpbilar, att hjälpa världen att övergå till elfordon, och vi ser fram emot att utforska möjligheter med dem vid en mer lämplig tidpunkt för Rivian.”

Detta är förvånande eftersom partnerskapet skulle ha gjort det möjligt för koncernen att komma in på en ny marknad till lägre kostnad och påskynda sin expansion. På kort sikt försvårar detta Rivians ambitioner att konkurrera med Tesla, som är närvarande på tre viktiga marknader – Nordamerika, Kina och Europa.

Aktien har sjunkit med 74 procent

Som ett resultat av detta föll Rivians aktie med mer än 5 % i den elektroniska handeln före marknadsstart på Wall Street. Rivian-aktien har tappat nästan 74 % i år. Under det tredje kvartalet ökade företaget sina förluster och redovisade en nettoförlust på 1,72 miljarder dollar, jämfört med 1,23 miljarder dollar under det tredje kvartalet 2021.

”Under hela kvartalet påverkades vår materialkostnad av inflationstryck, vilket vi tror kommer att fortsätta att påverka vår bruttomarginal under den närmaste framtiden”, förklarade företaget då.

Företaget i Irvine, Kalifornien, befinner sig vid en avgörande punkt i sin historia, massproduktionens stadium. Den här är mycket svår. Rivian chockade investerarna genom att för flera månader sedan meddela att företaget inte skulle nå sitt produktionsmål för 2022. Företaget skulle bara producera hälften av de fordon som det hade tänkt tillverka i år.

Rivian, som för närvarande tillverkar SUV:n R1S, pickupen/lastbilen R1T och nyttobussen EDV, försöker också minska kostnaderna genom att skära ner på jobben.

Vissa investerare börjar tappa tålamodet, som miljardären George Soros, som minskade sin andel ytterligare under det tredje kvartalet. Soros Fund Management hade 16,36 miljoner Rivian-aktier per den 30 september, en minskning med 8,2 % jämfört med andra kvartalet.

”Vårt samarbete med Rivian-teamet har byggt på en gemensam ingenjörspassion och en stark anda av partnerskap.” Mercedes-Benz Geisen sade i ett uttalande den 12 december. ”Därför respekterar och förstår jag Rivians beslut att prioritera leveransen av deras konsumentverksamhet och befintliga kommersiella verksamhet på kort sikt.”

”Även om tidsplanen för vårt gemensamma europeiska produktionsjoint venture nu är satt på undantag, är takten i vår egen elektrifieringsstrategi för Mercedes-Benz Vans oförändrad.”

Detta är inte första gången som Rivian avslutar ett avtal om att producera fordon i samarbete med en äldre biltillverkare. Koncernen hade övergivit ett projekt för att producera ett elfordon tillsammans med Ford (F) -. Få gratis rapporti november 2021. The Blue Oval var en av Rivians första aktieägare men har sedan dess minskat sin andel avsevärt.