Paramount Global (PARA) rapporterade sitt resultat för tredje kvartalet före klockan på onsdagen och missade förväntningarna då branschen brottas med ogynnsamma linjära TV-trender och en avmattning av reklamutgifterna.

Här är Paramounts resultat för tredje kvartalet jämfört med Wall Streets konsensusprognoser, enligt Bloombergs sammanställning:

  • Intäkter: 6,92 miljarder dollar jämfört med förväntade 7,06 miljarder dollar.

  • Justerad vinst per aktie (EPS): 0,39 dollar jämfört med förväntade 0,46 dollar.

  • Paramount+ abonnenter nettotillskott: 4,6 miljoner jämfört med förväntade 3,25 miljoner.

Aktien föll med mer än 8 % i förhandstipsen.

”Under det tredje kvartalet fortsatte Paramount att genomföra vår differentierade strategi som är förankrad i vårt breda utbud av populärt innehåll, vår mångsidiga portfölj av plattformar och vår verkligt globala operativa räckvidd. Den strategin fortsatte att driva tillväxten av abonnemang på våra streamingplattformar med Paramount+ som ökade med 4,6 miljoner abonnenter”, sade Paramounts vd Bob Bakish i resultatmeddelandet.

”Paramount Pictures förlängde också sin stjärnglans med sin sjätte #1-film under 2022. När vi blickar framåt kan vi inte vara mer glada över den mängd sensationellt innehåll som kommer till Paramount+ under det fjärde kvartalet, liksom lanseringen av tjänsten i Frankrike, Tyskland, Österrike och Schweiz”, fortsatte han.

Streamerns Walmart-partnerskap, som inleddes den 8 september, tillsammans med dess pågående T-Mobile och Partnerskap med Sky och en ny lansering i Italien bidrog till att öka antalet globala abonnenter under det tredje kvartalet.

Paramount+ har nu 46 miljoner betalande användare efter ett nettotillskott på 4,6 miljoner under tredje kvartalet. 1,9 miljoner abonnenter försvann efter lanseringen av SkyShowtime, som ersatte streamingtjänsten i Norden.

Totalt sett har företaget samlat nästan 67 miljoner abonnenter i sina direktförsäljningstjänster. Pluto, Paramounts kostnadsfria annonsstödda videostreamingtjänst, rapporterade 72 miljoner aktiva månadsanvändare.

Ändå blev vinsten lidande till följd av större investeringar i innehåll, marknadsföring och internationell expansion. Reklamintäkterna minskade också med 2 % i samband med makroekonomiska motvindar.

Historien fortsätter

Wall Street kämpar

VD och koncernchef för Viacom Inc. Robert M. Bakish närvarar när Paramount Network och skådespelarna i ”Waco” ringer Nasdaqs öppningsklocka på NASDAQ MarketSite den 23 januari 2018 i New York City. (Foto: CJ Rivera/Getty Images)

Wall Street sitter fortfarande fast i den långsiktiga oron för streamingförluster som förväntas nå 1,8 miljarder dollar 2022 och öka ytterligare 2023.

I måndags nedgraderade Wells Fargo-analytikern Steven Cahall aktien från Equal Weight till Underweight, hans andra nedgradering på mindre än en månad, med hänvisning till oron kring ökad sladdklippning och streaminglönsamhet. Cahall sänkte också sitt kursmål till 13 dollar per aktie – ned från 19 dollar.

”Med både linjära och [direct-to-consumer] utmaningar kommer PARA sannolikt att få negativa revideringar och svåra beslut, vilket kan inkludera att ompröva sporträttigheter eller ändra strategi”, skrev analytikern i en kommentar till kunderna. ”När det gäller strategin tror vi att PARA är bättre som vapenhandlare eller överväger försäljning av innehåll/streamingtillgångar, men vi ser inte dessa som sannolika.”

Cahall betonade att även om Paramounts innehåll är ”otvivelaktigt värdefullt”, så är självdistribution genom direktdistribution till konsumenter som kanske inte ens skalar ”nedvärderar det eftersom det inte tjänar pengar lika effektivt”.

”Vi har svårt att värdera DTC utan en tydlig väg till solid lönsamhet”, skrev han.

Paramount såg en vinst som överträffades både på topp- och bottenlinjen under sitt andra kvartal, drivet av storfilmer som ”Top Gun”: Maverick” tillsammans med Paramount+ som ökade antalet abonnenter med imponerande 3,7 miljoner (trots 1,2 miljoner bortkopplingar i Ryssland).

"Top Gun: Maverick" var en kassasuccé för Paramount Global. (Foto: Paramount)

”Top Gun: Maverick” var en succé för Paramount Global. (Foto: Paramount)

I ett separat meddelande som publicerades tidigare förra månaden skrev Cahall att medan Paramount ”har gjort ett bra jobb med DTC-utförandet… distributionsavtal som TMUS-, Walmart+- och Sky-avtalen driver alla på abonnenterna, och vi kämpar med hur det ser ut på andra sidan om/när dessa avtal avslutas”.

Han tillade att företaget ”står i förgrunden i debatten om huruvida det har tillräckligt med eldkraft inom DTC för att klara sig på egen hand”.

Trots makroekonomisk oro (och ett aktiekursfall på 36 procent hittills under 2022) slog Bakish an en optimistisk ton under Yahoo Finance’s All Markets Summit i oktober.

”De två orosmolnen på gatan just nu är reklam och streaminglönsamhet”, sade Bakish då. ”Reklam är en fantastisk affärsverksamhet. Och vi har en i grunden stark position inom den. Vår kombination av linjär räckvidd, särskilt med ett sändningsnätverk, plus den främsta snabbtjänsten i landet i Pluto TV, ger oss ett fantastiskt räckviddsuttryck för annonsörer.”

Han hävdade att företagets starka franchiseinnehåll, i kombination med avancerade annonseringsmöjligheter, genererar en i grunden övertygande position för investerare.

”Vår verksamhet är bara ett och ett halvt år gammal – det tar lite tid”, sade han. ”Vi har alltid sagt att det bästa investeringsåret är 2023. Det är det fortfarande. Men vi håller på att bygga upp en verksamhet som vi ser som att den med tiden kommer att ha TV-medie-liknande marginaler.”

Alexandra är reporter för underhållning och medier på Yahoo Finance. Följ henne på Twitter @alliecanal8193 och skicka ett e-postmeddelande till henne på alexandra.canal@yahoofinance.com

Klicka här för att se de senaste trendiga aktieklockorna på Yahoo Finance-plattformen.

Klicka här för de senaste nyheterna om aktiemarknaden och fördjupade analyser, inklusive händelser som påverkar aktierna.

Läs de senaste finans- och affärsnyheterna från Yahoo Finance

Ladda ner Yahoo Finance-appen för Apple eller Android

Följ Yahoo Finance på Twitter, Facebook, Instagram, Flipboard, LinkedIn, och YouTube