Kritik mot Trumps LNG-strategi
Kategori

Loading...

Donald Trumps administration har föreslagit att exporten av flytande naturgas (LNG) i allt högre grad ska ske med amerikanska fartyg. Detta initiativ syftar till att stärka USA:s skeppsbyggnadsindustri och minska Kinas dominans. Men branschen och experter menar att detta är en omöjlig uppgift.
Det finns endast ett USA-flaggat LNG-tankfartyg i drift, och det är byggt i Frankrike. Att bygga nya LNG-fartyg i USA skulle ta flera år och kosta 2-4 gånger mer än att bygga dem i Sydkorea eller Kina. Branschorganisationen Center for Liquefied Natural Gas (CLNG) påpekar att det saknas både varvskapacitet och kvalificerad arbetskraft i USA för att möta de nya kraven.
Trump-administrationens förslag innebär att 1 procent av USA:s LNG-export ska ske med USA-flaggade fartyg 2028, och från 2029 ska 1 procent skeppas med både USA-flaggade och USA-byggda fartyg. Målet är att 15 procent av exporten ska ske på detta sätt år 2047. Men CLNG och American Petroleum Institute (API) menar att dessa krav är orealistiska och kommer att påverka den amerikanska LNG-industrin negativt.
CLNG och API har protesterat mot de nya reglerna och hävdar att de kommer att försvåra för den amerikanska LNG-industrin utan att påverka kinesiska aktörer. De menar att det är oklart hur ett “USA-byggt” fartyg ska definieras och att det saknas en infasningsstrategi för att göra reglerna genomförbara.
Med de nya kraven skulle USA behöva sex USA-byggda LNG-fartyg år 2030, vilket enligt branschen inte är genomförbart. Jason Feer, global chef för business intelligence på Poten & Partners, menar att utan flexibilitet eller en infasningsstrategi kommer USA att riskera att förlora marknadsandelar precis när efterfrågan på amerikansk energi är som störst.