Herrljunga Cider: En svensk succé sedan 1969
Kategori

Herrljunga Cider: En svensk succé sedan 1969
En tidlös klassiker
Herrljunga Cider, Sveriges största cidervarumärke, har varit en favorit bland svenskar sedan 1969. Med en marknadsandel på över 37 procent i den svenska dagligvaruhandeln, fortsätter Herrljunga att dominera ciderkategorin. År 2025 ser ut att bli ett rekordår för företaget, med en förväntad försäljning på över 9 miljoner liter cider.
Historisk tillväxt
Herrljunga Cider var en av de första att introducera cider i Sverige. Sedan starten har företaget vuxit stadigt och idag är det landets största ciderproducent. “Aldrig har det sålts så mycket cider på sex månader som i år,” säger Johan Branmark, vd och ägare av Herrljunga Drycker AB. “Vid årsskiftet 2024 ökade Herrljunga Cider med över en halv miljoner liter.”
Fortsatt expansion
Ciderkategorin växer både i volym och värde, men Herrljunga växer snabbare än sina konkurrenter. “De senaste tio åren har vår cider stadigt ökat varje år med något undantag,” säger Johan Branmark. “Vi ser inga tecken på att trenden ska avta.”
Rekordförsäljning inför midsommar
Inför midsommar 2025 lastades närmare 700 000 liter cider ut från Herrljunga. “25 lastbilar som lastar in över 1 200 pallar cider veckan före midsommar,” säger Glenn Larsson, fabrikschef på Herrljunga Drycker AB. “Det här rekordet visar att vi både har kraften och tempot som krävs när efterfrågan peakar.”
Populära smaker
De klassiska smakerna äpple och päron är fortfarande de mest populära, medan fläder också är en favorit. Herrljunga erbjuder även ett sortiment “utan tillsatt socker” som ökar i popularitet. Cider är en dryck som säljer bra året om, men särskilt under sommaren och kring jul och nyår.
Framtiden för Herrljunga Cider
Herrljunga Drycker AB fortsätter att satsa på innovation och tradition. Med en årlig produktion på omkring 20 miljoner liter dryck och en omsättning på cirka 300 miljoner kronor, är företaget en stark aktör på den svenska marknaden. “Vi skapar drycker i tiden. Något för alla att älska!”
FAQ
Vad är Herrljunga Ciders marknadsandel i Sverige?
Herrljunga Cider har över 37 procent av marknadsandelen i den svenska dagligvaruhandeln.
När började Herrljunga tillverka cider?
Herrljunga började tillverka cider 1969.
Vilka är de mest populära smakerna?
De mest populära smakerna är äpple, päron och fläder.




















