Hållbara affärsmodeller: en praktisk vägledning
Kategori

Loading...
Hållbarhetskonsulten Malin Thorsén har länge arbetat för att göra hållbarhetsfrågan konkret och tillgänglig för företag. Nu lanserar hon boken Att utveckla hållbara affärsmodeller: en praktisk vägledning, utgiven av Liber. Boken riktar sig till alla inom näringslivet – oavsett bransch eller företagsstorlek – som vill driva ett framgångsrikt hållbarhetsarbete och bygga framtidens företag.
Med 25 års erfarenhet av kommunikation och tio år inom energibranschen har Malin Thorsén djup insikt i vad som krävs för att skapa verklig förändring. Sedan 2016 driver hon Bright Planet, med målet att hjälpa företag att utveckla hållbara affärer och verksamheter. I sin nya bok ger hon konkreta verktyg för att utvärdera och vidareutveckla affärsmodeller – och därigenom framtidssäkra både verksamheten och dess konkurrenskraft.
“Det är tydligt att ‘business as usual’ inte längre är ett hållbart alternativ. Nästan alla företag står inför behovet av att justera både hur de producerar och hur de bedriver affärer. Min förhoppning är att boken ska bidra med nya perspektiv och inspirera till ett tankesätt som utmanar invanda affärsmodeller. Det finns ingen färdig lösning som passar alla, men ambitionen är att erbjuda konkreta alternativ, verktyg och insikter som kan leda till verklig förändring,” säger Malin Thorsén.
Idag saknas ofta affärsnära verktyg som chefer och ledare känner att de kan omsätta i praktiken när det gäller hållbar affärsutveckling. För att lyckas med omställningen krävs mer än policyer – den verkliga förändringen börjar i affärsmodellen, som sätter spelreglerna för lönsamhet och ansvarstagande. Men hur går omställningen till i praktiken?
Att utveckla hållbara affärsmodeller: en praktisk vägledning ger företag en tydlig 6-stegsprocess för att analysera och utveckla sin affärsmodell i hållbar riktning. Boken beskriver vad som kännetecknar en hållbar affärsmodell – där affärsnytta förenas med cirkulär logik och samhällsansvar – i kontrast till ohållbara modeller som bygger på kortsiktig vinst, tillgång till fossila råvaror och negativa konsekvenser för miljö och människor. Med hjälp av konkreta verktyg, modeller och reflektionsfrågor får företag stöd i att stärka både konkurrenskraft och innovationsförmåga, samtidigt som hela organisationen engageras i omställningen.
“Att utveckla hållbara affärsmodeller är egentligen inte någon raketforskning. Men det krävs mod från alla i beslutande befattning att faktiskt identifiera och kritiskt granska driftkrafterna och grundpremisserna för hur den egna affärsverksamheten bedrivs – och en vilja att ta ansvar för att verksamheten inte längre får bedrivas på bekostnad av miljön, klimatet och andra människor” – ur boken.
Malin Thorsén är grundare till Bright Planet som sedan 2016 hjälper företag att utveckla sina affärsverksamheter med hållbarhetsaspekterna som grund. I sin roll som rådgivare hjälper hon olika företag att komma igång med eller vidareutveckla sitt strategiska hållbarhetsarbete.