General Electric Co.

GE -1.54%

rapporterade en stark efterfrågan på sina jetmotorer och kraftutrustning under det fjärde kvartalet, vilket gav tillverkaren en kvartalsvinst och högre intäkter än för ett år sedan.

Årets sista kvartal är vanligtvis det starkaste för företaget, som genererade ett kassaflöde på 4,3 miljarder dollar under perioden, vilket förde upp det totala kassaflödet till 4,8 miljarder dollar för året. De senaste resultaten omfattar följande

GE HealthCare Technologies Inc.,

GEHC 0,53%

som det avknoppade i början av januari.

Företaget hade en vinst på 2,1 miljarder dollar under fjärde kvartalet med en ökning av de totala intäkterna med 7 % till 21,8 miljarder dollar. Resultatet överträffade Wall Streets förväntningar. GE prognostiserade högre intäkter för 2023 men satte ett kassaflödesmål för året som var lägre än vissa förväntningar efter avknoppningen av sjukvården. GE-aktien var oförändrad i tisdagens förmiddagshandel.

Inflationen fortsätter att vara en utmaning i alla företag, säger Chief Executive

Larry Culp

i en intervju, och förväntas inte försvinna 2023. Prissättningen har kommit ikapp kostnadsökningarna, sade han, och kommer att vara ungefär neutral för året. ”Det beror mer på att vi är bättre på att bekämpa den än att inflationen försvinner”, sade han.

Företaget säger upp cirka 2 000 anställda från sin verksamhet inom landbaserad vindkraft, vilket det tidigare har sagt, men anställer på andra ställen inom företaget. Luftfartsdivisionen skar ner 25 % av sin personalstyrka 2020 när pandemiluckorna drabbade flygindustrin, men söker nu efter arbetare när tillväxten ökar.

”Om du känner till några svetsare eller maskinister, skicka dem till mig”, sade Culp, som också är VD för flyg- och rymddivisionen.

GE inledde året med att dela upp sin sjukvårdsenhet, vilket avslutade ett viktigt steg i uppdelningen av den amerikanska ikonen som nu fokuserar på GE Aerospace, dess jetmotordivision, och en portfölj av energiverksamheter som kommer att bli ett separat företag med namnet GE Vernova år 2024.

GE prognostiserade ett fritt kassaflöde på mellan 3,4 och 4,2 miljarder dollar för 2023, en uppskattning som kan komma att justeras under året. I mitten av 2022 sänkte GE sina prognoser med cirka 1 miljard dollar från de 5,5 till 6,5 miljarder dollar som man tidigare hade förutspått.

Företaget räknar med en rörelsevinst på 5,3-5,7 miljarder dollar för GE Aerospace för året och en rörelseförlust på 600-600 miljoner dollar till 200 miljoner dollar för GE Vernova.

Avknoppningarna är avsedda att förenkla GE:s verksamhet och göra tillgångarna mer attraktiva för investerare. Culp har sagt att uppdelningen kommer att ge mer fokus och ansvarstagande till den verksamhet som han har förnyat sedan 2018.

Intäkterna för fjärde kvartalet ökade med 25 % inom flygindustrin, som tillverkar och underhåller jetmotorer för

Boeing Co.

och

Airbus SE

flygplan, medan beställningarna ökade med 26 %. Tillväxten drevs av intäkterna från kommersiella tjänster på grund av fler besök på verkstäder och försäljning av reservdelar, vilket drevs av en ökning av flygresandet efter att pandemirestriktionerna hävts.

Intäkterna sjönk med 19 % jämfört med året innan inom affärsområdet förnybara energikällor, som tillverkar vindkraftsturbiner. I resten av kraftverksamheten ökade intäkterna med 8 % och orderna med 26 %. Segmentet för förnybara energikällor, som har skurit ner på kostnaderna i ett försök att vända utvecklingen, förväntas bli lönsamt 2024.

Inom hälsovårdsverksamheten ökade intäkterna med 7 % och orderna var oförändrade under perioden. Det nyligen separerade företaget redovisar resultat för det fjärde kvartalet nästa vecka.

Sammantaget rapporterade GE en nettovinst på 2,1 miljarder dollar för fjärde kvartalet, hänförlig till stamaktieägare, jämfört med en förlust på 3,9 miljarder dollar för året innan, vilket tyngdes av kostnader för skuld- och pensionsavgångar. Exklusive poster sade GE att det justerade resultatet var 1,24 dollar per aktie, över Wall Streets estimat på 1,15 dollar per aktie, och 82 cent i fjolårets kvartal.

Skriv till Thomas Gryta på Thomas.Gryta@wsj.com

Copyright ©2022 Dow Jones & Company, Inc. Alla rättigheter förbehållna. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8