Försäljningen av falskt kött sjunker nu kraftigt på grund av höga priser och att konsumenterna är alltför ”vakna” – här är den enda tidlösa åtgärden för investerare.

För bara några år sedan verkade det växtbaserade köttets framväxt oundviklig. Stora livsmedelsbutiker och snabbmatsrestauranger började lägga till dessa falska köttalternativ i sin produktmix i takt med att konsumenternas efterfrågan sköt i höjden.

Nu har boomen tagit slut. Nyheten har bleknat medan det falska köttet har fått en central plats i den pågående motreaktionen mot företagens ”wokeness”.

Den plötsliga vändningen av denna trend belyser flera ekonomiska faktorer som påverkar både konsumenter och investerare. Här är en närmare titt.

Missa inte

Motreaktionen på ”wokeness

Även om termen ”woke” först dök upp i det svarta amerikanska samhället hade den vuxit till ett globalt fenomen som en samlingsbegrepp för allt som rörde medvetenhet om frågor om ras och social rättvisa.

En del av anledningen till att begreppet används så allmänt och är löst definierat är att företag har anammat det så grundligt. Organisationer som Whole Foods, Pinterest och Adidas har antagit trenden för att omstrukturera allt från personalresurser till marknadsföringskampanjer – ett fenomen som Harvard Business Review har kallat ”woke washing”.

Företag som tillverkar växtbaserat kött är nära förknippade med detta fenomen. Beyond Meat och Impossible Foods nämner ”klimatförändringar” och ”djurskydd” flera gånger på sin webbplats och i företagsrapporter.

Marknadsföringsstrategin fungerade inledningsvis och ledde till tvåsiffrig årlig försäljning för båda företagen och stora varumärkespartnerskap. Den växande cynismen mot den väckta kapitalismen har dock omkullkastat denna strategi. Nya uppgifter från Information Resources Inc. eller IRI visar att försäljningen av falskt kött minskar under 2022, medan en analys från Deloitte Consulting LLP. visar att marknaden kanske redan är mättad i USA.

Historien fortsätter

Deloitte menar också att konsumenternas missnöje med termen ”woke” gör dessa produkter mindre tilltalande för den genomsnittlige köparen.

Inflationens inverkan

Den kulturella motreaktionen mot ”wokeness” är inte den enda orsaken till den minskande försäljningen. Inflationen kan också driva bort konsumenterna.

Kostnader för livsmedel har varit en viktig drivkraft för inflationen. i år. nuvarande inflationstakt är 7,7 % – mycket högre än genomsnittet.

Läs mer: Du betalar förmodligen för mycket när du handlar på nätet – få det här gratis verktyget före Black Friday

Nischade produkter med falskt kött kommer sannolikt att kämpa i denna miljö. Produkter från Impossible Foods och Beyond Meat kostar betydligt mer än traditionella köttmärken eftersom de saknar stordriftsfördelar som deras större konkurrenter har.

Branschexperter tror att det kan ta 15 till 20 år för märken med falskt kött att uppnå prisjämlikhet med vanligt kött.

Det innebär att konsumenterna som kämpar med sina maträkningar kanske redan har bytt ut sitt kött.

En lektion för nya investerare

Det falska köttets snabba uppgång och plötsliga fall är en viktig lärdom för investerare. Ekonomin är cyklisk, men vissa sektorer och produkter är immuna mot denna cykel om de är tillräckligt viktiga.

Traditionella livsmedelsföretag som Conagra Brands Inc och Hormel Foods Corp har överträffat aktiemarknaden i år. Conagra-aktien har stigit med 4,9 % och Hormel har sjunkit med 1,2 % – medan S&P 500 har förlorat 17 % av sitt värde year-to-date.

Gödselmedelsföretagen har presterat ännu bättre. Nutrien – världens största producent av gödselmedel – har stigit med 3,5 % sedan årsskiftet.

Alla dessa aktier erbjuder också rimliga utdelningsavkastningar.

Lärdomen för investerare är enkel – glöm modenycker och satsa på långsiktiga trender. som är immuna mot marknadscykler. Det är mycket lättare att tjäna pengar när produkten eller tjänsten är en grundläggande nödvändighet.

Vad du ska läsa härnäst

Denna artikel ger endast information och ska inte tolkas som rådgivning. Den tillhandahålls utan någon som helst garanti.