Försäljningen av kinesiska elfordon ökar i en säsongsmässigt stark november, med Nio (NIO) är redo för en kraftig återhämtning när utbudet avtar och nya modeller tas i bruk. XPeng (XPEV) aktier steg kraftigt på onsdagen och ledde en bred uppgång för kinesiska EV-aktier, efter en bättre än befarad leveransprognos för fjärde kvartalet. På onsdagen framkom fler tecken på en förändring av Kinas extremt strikta Covid-politik, som har tyngt biltillverkarna.

X

Den 1 december presenterade Nio, XPeng och deras kinesiska startupföretag Li Auto (LI) kommer att rapportera försäljningen i november. Den kinesiska fordonsjätten BYD (BYDDF) bör följa inom ett par dagar.

Alla dessa EV-tillverkare konkurrerar alltmer med Tesla (TSLA) på världens största marknad för elfordon.

Försäljningen av NEV:er i detaljhandeln förväntas nå 600 000 i november, enligt uppskattningar från China Passenger Car Association. Det skulle vara en ökning med 58,5 % jämfört med för ett år sedan och även en ökning med cirka 8 % jämfört med oktober. Till skillnad från BYD såg startupbolagen alla att försäljningen i oktober sjönk jämfört med september på grund av låsningar.

”Nya energifordon” eller NEV:er omfattar helt elektriska, hybridelektriska och bränslecellsfordon.

”Historiskt sett har bilförsäljningen i Kina ökat kraftigt i slutet av året”, skrev Deutsche Banks analytiker Edison Yu i en kommentar den 25 november. Han förväntar sig att nya modeller, däribland Nio ET5 och Li L8 och L9, kommer att öka försäljningen i november.

Landets subventioner för elfordon kommer att upphöra vid årsskiftet, vilket kan dra fram en del av efterfrågan.

Kinesiska EV-aktier steg kraftigt i tisdags och steg igen i onsdags. Lokala myndigheter fortsatte att lättade på vissa regler om ”noll-Covid”. onsdag efter att protester mot denna politik utbröt i flera städer under helgen. Kinas högsta ledning driver också på för en mer ”målinriktad och exakt” strategi för att bekämpa coronaviruset, uppger lokala medier.

Nio försäljning

Återkom på torsdag för resultaten från november. I oktober levererade Nio 10 059 elbilar, en minskning med 7,5 % jämfört med september men en ökning med 174 % jämfört med året innan.

Investerare kommer särskilt att titta på november månads ET5-siffror. Låsningar och leveransproblem höll tillbaka oktobervolymerna av den nya sedanen, en Tesla Model 3-konkurrent.

Deutsche Banks Yu förutspår att Nio kommer att leverera rekordmånga 13 500 elbilar i november, en ökning med 34 % jämfört med oktober, och 19 500 elbilar i december.

Nio själv guidade rekordleveranser för Q4 den 10 november, samtidigt som man redovisade en värre än befarad Q3-förlust.

Nio räknar med att leverera 43 000-48 000 elfordon under fjärde kvartalet, vilket är en ökning med 72-92 % jämfört med året innan. Det skulle också vara en ökning med 36 %-52 % från 31 607 EV-leveranser i Q3.

Dessa leveranser kommer att inkludera ett litet men ökande antal europeiska försäljningar. Nio har utökat leveranserna från Norge till flera europeiska länder.

Nio-aktien sköt upp med 17,3 % till 12,31 på börsen idag och sprang över sin 50-dagarslinje intradag. Aktierna i Nio och dess China EV-kollegor ligger fortfarande under 200-dagarslinjen efter en tumult under det senaste året.

XPeng Försäljning

Återkom senare för resultaten från november. XPeng sålde 5 101 elbilar i oktober, en minskning med nästan 40 % jämfört med september, vilket innebär en fortsatt snabb försämring av försäljningen från månad till månad.

Tidigt på onsdagen rapporterade XPeng en större förlust än väntat för Q3 på 39 cent per ADR-aktie. Intäkterna ökade med 19,3 % till 6,82 miljarder RMB, eller 959,2 miljoner dollar.

Företaget räknar med leveranser under Q4 på 20 000-21 000 EV:s, vilket är en nedgång på ungefär 50-52 % jämfört med året innan och en betydande minskning från Q3:s 29 570. Med oktoberleveranserna i handen och novemberförsäljningen sannolikt liknande, innebär det att XPeng-leveranserna kommer att återhämta sig till omkring 10 000 i december.

Deutsche Banks Yu hade förutspått att XPeng skulle leverera 19 500 EV:s under Q4. Nya modeller, som G9 SUV, ökar långsamt, medan vissa äldre modeller fasas ut, sade han.

XPeng-aktien steg med mer än 36 % till 10,01 på onsdagen och rörde sig över sin 50-dagarslinje. Aktien steg med 6,5 % till 7,34 i tisdags.

På onsdagen lättade den sydkinesiska staden Guangzhou, där XPeng är baserat, på Covid-19 restriktioner i olika distrikt. Andra kinesiska storstäder, däribland Shanghai och Zhengzhou, där världens största iPhone-fabrik finns, meddelade också på onsdagen att de upphävde Covid-spärrarna.

Li Auto Sales

Återkom senare för resultaten från november. Li Auto sålde 10 052 fordon i oktober, en minskning med 13 % jämfört med september och en ökning med 31 % jämfört med året innan.

Li Auto har upplevt små leveransförseningar för vissa nya L8- och L9-modeller på grund av reservdelsbrist i november, baserat på följande. rapporter från lokala medier. Men veckovisa registreringsuppgifter tyder på att Li Auto lätt kommer att överstiga 10 000 leveranser.

Li började leverera L9 SUV den 30 augusti och började leverera L8 den 10 november. Företaget har fasat ut sin ursprungliga One-modell.

Den 9 december kommer Li Auto att rapportera Q3-resultatet före marknadens öppning. Företaget väntas också ge en uppskattning av leveranserna för Q4 vid den tidpunkten.

Li Auto aktien steg med 16 % till 21,53 på onsdagen och rörde sig tillbaka över en lång glidande 50-dagarslinje. Aktien steg med 8,7 % till 18,53 på tisdagen.

BYD Försäljning

Återkom senare för resultaten från november. I oktober sålde BYD en milstolpe på 103 157 helelektriska elbilar, en ökning med 150 % jämfört med året innan. BYD sålde 217 816 helelektriska och hybridelektriska fordon tillsammans i oktober.

BYD är på väg att sälja nästan en miljon helt elektriska fordon år 2022.

Exporten utgör fortfarande en liten del av den totala försäljningen men ökar snabbt. Den Warren Buffett-stödda elbilstillverkaren har en massiv internationell expansion på gång. På tisdagen meddelade BYD att man kommer att gå in på marknaden för personliga elfordon i Mexiko nästa år.

Den 9 december förbereder BYD lanseringen av Frigate, en hybrid-SUV. Detta kommer att läggas till en rad nya lanseringar av elfordon. BYD Seal, en konkurrent till Tesla Model 3, lanserades i slutet av augusti.

BYDDF-aktien steg med 7,7 % till 50,21, tillbaka över 50-dagarslinjen för första gången sedan början av augusti. Aktierna steg med 5,2 % på tisdagen. BYD handlas över disk i USA.

Tesla-aktier

Tesla offentliggör inte försäljningen enbart i Kina, men veckovisa registreringsuppgifter tyder på en stark månad för den lokala försäljningen i Kina. En prissänkning i slutet av oktober och olika andra incitament, tillsammans med Teslas stora produktionsökning och de kinesiska EV-subventionerna som snart löper ut, är sannolikt bidragande faktorer.

Tesla-aktien steg med 1,1 procent intradag. På tisdagen föll aktien med 1,1 % och handlades under viktiga större genomsnittsvärden.

Försäljning av elbilar i Kina

Kinas elbilsmarknad förblev glödhet under de första tio månaderna av 2022, trots motvind.

Under denna period ökade försäljningen av NEV-fordon med 110 procent, medan den bredare personbilsmarknaden bara växte med 14 procent, enligt uppgifter från China Association of Automobile Manufacturers. Bara i oktober ökade försäljningen av helelektriska fordon i Kina med 70 procent till 508 000.

”Under de senaste tio månaderna har (NEV)-segmentet registrerat sju månatliga tresiffriga tillväxttal på årsbasis, med stöd av en stark underliggande efterfrågan och skatteincitament från regeringen”, sade Deutsche Banks analytiker i sin not den 25 november.

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR:

Tesla Stock Vs. BYD Stock

Det här är de 5 bästa aktierna att köpa och titta på nu

Aktier att titta på: Topprankade IPOs, Big Caps och tillväxtaktier

Hitta de senaste aktierna som slår köpzoner med MarketSmith

Varför detta Finanstidning-verktyg förenklar sökandet efter toppaktier

Futures: Market Rally Awaits Powell Speech; Vad man ska göra