Flera toppchefer på Rivian har lämnat in en ny ansökan om att få

Rivian Automotive Inc.,

RIVN -1.02%

inklusive vice vd:n med ansvar för karosseriteknik och chefen för leveranskedjan, har lämnat den nystartade elbilstillverkaren de senaste månaderna, när företaget nu avslutar ett år då det inte nådde sina produktionsmål.

Avgångarna, som bekräftats av en taleskvinna för Rivian, är den senaste utvecklingen i vad som har varit en utmanande period för Rivian, som har rullat ut sina första helelektriska modeller men som förra året missade en kritisk milstolpe om att tillverka 25 000 fordon. Företaget sade att det låg omkring 700 fordon under målet, delvis på grund av svårigheter att få tag på reservdelar.

Rivian-aktien har också rasat sedan den stora börsintroduktionen i november 2021 och har fallit med cirka 79 procent fram till tisdagens stängning.

De chefer som har lämnat var några av Rivians anställda med längre anställningstid. Bland dem finns Randy Frank, vice ordförande för kaross- och inredningsingenjörer, och Steve Gawronski, vice ordförande med ansvar för inköp av delar. Båda hade avgått i början av året.

Mr Frank kom till Rivian 2019 från

Ford Motor Co.

Gawronski kom 2018 från startupen Zoox för autonoma fordon.

Nyheter

Ta del av rubrikerna, förstå nyheterna och fatta bättre beslut, gratis i din inkorg varje dag.

En annan av de första anställda, Patrick Hunt, senior director i strategiteamet, lämnade företaget i slutet av förra året. Hunt började på Rivian 2015.

Rivians chefsjurist, Neil Sitron, slutade i september efter fyra och ett halvt år på företaget, som grundades 2009.

Taleskvinnan för Rivian sade att företaget vill se till att det nystartade företaget har den talang och personal som behövs för att öka produktionen. Företaget avböjde att kommentera de individuella omständigheterna kring avgångarna. Försök att nå de tidigare anställda var inte omedelbart framgångsrika.

”Vi fortsätter att attrahera talanger i världsklass till vårt företag i takt med att våra affärsbehov förändras”, sade hon.

Avgångarna markerar den senaste omvälvningen i toppen av Rivian, som har tagit in nya chefer för att övervaka företagets tillverkningsverksamhet. Företagets första hela år av fabriksproduktion har kantats av problem med leveranskedjan och svårigheter att få monteringslinjen att gå på högvarv.

Tim Fallon, tidigare chef för

Nissan Motor Co.

som var chef för Rivians fabrik i Canton, Miss., anställdes i början av 2022 för att leda Rivians enda fabrik i Normal, Ill.

I juni anställde Rivian Frank Klein som operativ chef, från kontraktstillverkaren

Magna Steyr.

I ett e-postmeddelande från november till de anställda, som Journal tagit del av, skrev Klein att i och med Gawronskis avgång tog företaget tillfället i akt att göra vissa organisatoriska förändringar för att se till att det kan stödja den ökade komplexitet som gruppen kommer att hantera under de kommande åren.

Klein tillade att Rivian höll på att omorganisera sin förvaltning av leveranskedjan och gav en vice vd ansvaret för leveranskedjan och logistik och en annan ansvaret för inköp av reservdelar.

Han meddelade också att Rivian hade anställt Andreas Reutter från verktygstillverkaren

Stanley Black & Decker Inc.

för att övervaka Rivians logistik av leveranskedjan.

Förändringarna i Rivians ledning kommer när företaget försöker förvandlas från en nykomling som vill skaffa kapital till en masstillverkare med ambitioner att bli en av världens största biltillverkare.

Rivian är under press att bevisa att företaget kan bygga sina elbilar i stor skala utan att ha ökat produktionen tidigare, eftersom konkurrensen från de gamla biltillverkarna hårdnar. WSJ besökte Rivians och Fords EV-fabriker för att se hur de arbetar för att möta efterfrågan. Illustration: Adam Falk/The Wall Street Journal

De första helelektriska modellerna, pickupen R1T och sportbilen R1S, är relativt nya. Företaget har bara byggt bilar i sin fabrik i Illinois sedan slutet av 2021. Innan dess hade det aldrig byggt eller sålt ett enda fordon för detaljhandeln.

Som en del av sin expansion gick Rivian ut på en anställningsrunda och växte snabbt från cirka 1 200 anställda 2019 till cirka 14 000 anställda sommaren förra året och har först nyligen börjat skapa tjänster som finns på många företag.

I april anställdes Anisa Kamadoli Costa som hållbarhetschef från smyckestillverkaren Tiffany Inc. I oktober anställde Rivian en tidigare chef för Capital One Financial Corp., Diane Lye, som sin första informationschef.

Eftersom Rivian har kämpat för att öka fabriksproduktionen har företaget utsatts för påtryckningar om att minska utgifterna. Förra sommaren sade företaget upp cirka 6 % av sin personal och minskade utgifterna för många av sina program.

Företaget började fokusera på att få upp produktionen av sin nuvarande uppsättning fordon i takt med att den ökar. Företaget tillverkar också en elektrisk leveransbil som det säljer till Amazon.com Inc.

Som ett exempel på den unga biltillverkarens ändrade prioriteringar avbröt Rivian förhandlingarna med Mercedes-Benz AG om ett föreslaget partnerskap för skåpbilar i Europa, som hade varit ett expansionsobjekt för VD RJ Scaringe. Rivian sade att beslutet kom efter en omvärdering av sina tillväxtmöjligheter.

Företaget rapporterade en nettoförlust på 5 miljarder dollar för de första nio månaderna 2022, och dess kassa sjönk till 13,8 miljarder dollar i slutet av september, ned från 15,46 miljarder dollar i juni. Rivian ska rapportera sitt helårsresultat den 28 februari.

Skriv till Sean McLain på sean.mclain@wsj.com och Nora Eckert på nora.eckert@wsj.com.

Copyright ©2022 Dow Jones & Company, Inc. Alla rättigheter förbehållna. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8