Tre månader efter att ha tagit kontroll över Twitter har Elon Musk en mindre pessimistisk ton om framtiden för det sociala nätverket, som han definierar som vår tids torg.

För några veckor sedan var miljardären orolig för plattformens ekonomiska hälsa, som såg en utflyttning av annonsörer, samtidigt som annonsintäkterna utgjorde 91 procent av Twitters intäkter under det andra kvartalet. Resten var abonnemang.

Företaget har inte offentliggjort sina resultat för det tredje kvartalet. Eftersom det numera är ett privat företag har det avnoterats och har därför inte längre någon rättslig eller regulatorisk skyldighet att offentliggöra sina resultat.

Mitt under annonsörernas utflyttning sa Musk att ”företaget förlorar över 4 miljoner dollar per dag”. Han upprepade den pessimistiska åsikten under ett Twitter Spaces den 20 december. Han sade att plattformen var på väg att nå 3 miljarder dollar i negativt kassaflöde innan de drastiska kostnadsminskningar han gjorde. Minst 5 000 av företagets 7 500 anställda, när han anlände, har fått sparken eller slutat.

Liksom de flesta sociala nätverk är reklam bröd och smör för Twitter, men många varumärken undvek plattformen och väntade på att se vart Musk skulle ta vägen när det gäller policyn för innehållshantering.

Större förändringar

Miljardären, som definierar sig själv som en ”absolutist av yttrandefriheten”, anser att alla budskap är acceptabla på plattformen så länge de inte bryter mot lagen. Därför har han återaktiverat de flesta konton, ofta extremistiska, som förbjöds av den gamla ledningen eftersom de bröt mot de skyddsåtgärder som införts för att förhindra att det sociala nätverket förvandlas till ett ”helveteslandskap”.

För många annonsörer riskerar Musks laissez-faire-strategi att sprida hat och främlingsfientlighet på plattformen, en risk som de inte vill ta genom att få sina varumärken förknippade med sådana budskap.

Musk har dock sagt att det har skett en kraftig minskning av hatretorik sedan han tog över, men vissa grupper hävdar motsatsen.

”Det finns ungefär 500 miljoner tweets per dag & miljarder av intryck, så intryck av hatretorik är

För att begränsa reklamens betydelse för Twitters inkomster ville Musk, som också måste betala betydande räntor på den skuld på 13 miljarder dollar som han personligen tog på sig för att finansiera Twitter-affären, återuppfinna Blue, plattformens prenumerationstjänst.

Han integrerade krysset, som innebär att ett konto har verifierats, i Blue och höjde priset till 7,99 dollar per månad och lade även till andra funktioner. Problemet är att dessa förändringar stördes av att det dök upp många bedragarkonton, vilket tvingade Musk att avbryta nya registreringar till Blue i många veckor. Företag, som läkemedelsjätten Eli Lilly och försvarsföretaget Lockheed Martin, har sett bedragarkonton som postat meddelanden där de utger sig för att vara dem.

Twitter är inte säkert ännu

Enligt Bloomberg News lade teknokungen en betydande mängd högräntekostnader på Twitters balansräkning som en del av sitt uppköp. Företagets skuldsättning svällde till cirka 13 miljarder dollar – från 1,7 miljarder dollar före affären – och det står nu inför årliga räntebetalningar som närmar sig 1,2 miljarder dollar.

Lånen kan bli ännu dyrare eftersom räntorna på ungefär hälften av skulden inte är låsta och kommer att stiga med marknaden.

Men Musk, som meddelade att han avgår som vd för Twitter, säger nu att det inte är så illa ställt ekonomiskt. Det sociala nätverkets finansiella situation förbättras, har miljardären just sagt.

Men spektaklet om konkurs är inte helt uteslutet.

”Vi har fått kostnaderna (för Twitter) under kontroll, så företaget är inte längre på väg mot konkurs”, sade miljardären under All-In Podcast den 24 december. ”Och vi släpper funktioner snabbare än Twitter någonsin har gjort, samtidigt som vi har kontrollerat kostnaderna och, och minskat kostnadsstrukturen med en faktor 3, kanske, kanske 4.”

Han upprepade därefter denna försiktiga optimism med ett liknande meddelande som publicerades på plattformen lite senare.

”Twitter är inte säkert ännu, men inte på väg mot konkurs”, sade serieentreprenören. ”Det finns fortfarande mycket arbete att göra.”