(Bloomberg) — DraftKings Inc. rasade på fredagen då sportvadslagningsföretaget meddelade att användartillväxten avtog under tredje kvartalet.

Mest lästa från Bloomberg

Antalet månatliga unika betalande kunder ökade till 1,6 miljoner under kvartalet, vilket är mindre än de 2 miljoner som analytiker hade räknat med. Kundtillväxten var 22 % jämfört med föregående år, en minskning från 30 % under andra kvartalet och 29 % under första kvartalet.

DraftKings konkurrerar med FanDuel, en division av den irländska bookmakern Flutter Entertainment Plc, och andra sportsbooks om marknadsandelar i takt med att fler amerikanska delstater legaliserar sportspel online. Investerare undrar om den snabba inflationen kommer att påverka spelarnas budgetar, även om DraftKings säger sig inte se någon påverkan från den försvagade ekonomin än så länge.

DraftKings aktier föll så mycket som 20 %, den största förlusten sedan den 18 februari. Aktien hade redan fallit med 43 % i år fram till torsdagens stängning, jämfört med en nedgång på 23 % för Russell 1000-indexet.

Att vänta på lönsamhet

Företaget utsätts också för press från Wall Street att bli lönsamt. Efter att i åratal ha ödslat pengar på reklam säger DraftKings att man försöker bli effektivare med sin marknadsföring. Vid ett vinstsamtal sade verkställande direktör Jason Robins att företaget flyttar sina utgifter från lokala till nationella annonser när det expanderar till fler delstater.

Robins sade att han fortfarande förväntar sig att företaget kommer att uppnå ett positivt justerat resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar under det fjärde kvartalet nästa år. Den ursprungliga prognosen för 2023 innebär dock en större förlust än vad analytikerna hade räknat med.

Jefferies LLC-analytikern David Katz sade i en forskningsrapport att ”marknadens tålamod är fortfarande tunt” i väntan på lönsamhet, även om DraftKings har tillräckligt med likvida medel för att ”likviditeten inte ska vara ett bekymmer”.

Historien fortsätter

Det förväntade misslyckandet med att legalisera sportspel online i Kalifornien i nästa veckas val kommer att väcka ytterligare frågor om hur företaget kan fortsätta att växa. Robins sade att han inte förväntar sig att folkomröstningen i Kalifornien kommer att gå igenom.

DraftKings säger att man i sin prognos utgår från att man kommer att lansera mobil sportspel i Maryland under fjärde kvartalet 2022, i Ohio och Massachusetts under första kvartalet 2023 och i Puerto Rico under tredje kvartalet 2023.

Bloomberg News rapporterade förra månaden att DraftKings närmar sig ett nytt stort partnerskap med Walt Disney Co:s ESPN, vilket skulle kunna bredda dess publik.

(Uppdateringar med aktier i fjärde stycket, kommentarer från företagsledningen i femte stycket).

©2022 Bloomberg L.P.