Dow Jones futures sjönk något på måndagskvällen, tillsammans med S&P 500 futures och Nasdaq futures. Tesla (TSLA) slog rekord i fjärde kvartalet, men underskred förväntningarna för andra kvartalet i rad. Det följde på decemberleveranser från de kinesiska EV-rivalerna Li Auto, Nio, XPeng och jätten BYD.

X

Investerare kommer att se fram emot en ljusare aktiemarknad 2023 efter ett ”håll dig borta”-år, särskilt när det gäller tillväxt. Dow, S&P 500 och Nasdaq hade alla sina största årliga nedgångar på 14 år. Ett försök till rally på aktiemarknaden är på gång, men har en lång väg att gå för att bevisa sitt värde.

Dow Jones dök under sitt 50-dagars glidande medelvärde på fredagen. S&P 500 och särskilt Nasdaq har en bit kvar till sina 50-dagarslinjer, med flera andra viktiga motståndsområden på vägen.

Celsius Holdings (CELH), Deere (DE), BioMarin Pharmaceutical (BMRN), Exxon Mobil (XOM) och Medpace (MEDP) är fem aktier som ligger nära köppunkter. Det är en mångsidig lista som speglar möjliga områden för marknadsledning under det nya året.

DE-aktien och Medpace är på Finanstidning Leaderboard. Celsius-aktien, MEDP-aktien är på Finanstidning 50. Deere- och BMRN-aktier är på Finanstidning Big Cap 20.

Deere var fredagens Finanstidning Stock Of The Day.

Men om dessa aktier fungerar eller inte beror på om marknaden trenderar uppåt. Just nu är det inte så. Investerare bör förbli mycket försiktiga.

I videon som är inbäddad i artikeln diskuterades den senaste tidens marknadsrörelser på djupet och diskuterades vad investerare bör göra när börsen 2023 kommer igång. I videon analyserades även CELH-aktien, Deere och BioMarin.

Dow Jones Futures idag

Dow Jones terminer sjönk med 0,1 %. S&P 500 futures sjönk 0,2 % och Nasdaq 100 futures sjönk 0,3 %. Terminerna hade öppnat stabilt högre.

Priset på råolja sjönk med 1 %.

Den tioåriga statsobligationsräntan sjönk med 3 baspunkter till 3,85 %.

De amerikanska aktie- och obligationsmarknaderna kommer att vara stängda på måndag den 2 januari för att fira nyår.

På fredag kommer december månads jobbrapport att bli aktuell då Federal Reserve letar efter tecken på en försvagad arbetsmarknad.

Kom ihåg att nattens agerande i Dow-futures och på andra håll inte nödvändigtvis översätts till faktisk handel under nästa ordinarie börssession.

Tesla Vs. BYD: Vilken EV-gigant är det bättre köpet?

Tesla EV-leveranser

Teslas leveranser ökade till 405 278 under fjärde kvartalet, en ökning med 31 % jämfört med året innan och 18 % över Q3:s rekordhöga 343 800. Men det kom in långt under de sänkta uppskattningarna på 418 000-420 000. Tesla erbjöd stora incitament i slutet av året, särskilt i Kina och USA, för att öka försäljningen.

Leveranserna under fjärde kvartalet omfattade 388 131 Model 3 och Model Y-fordon, med 17 147 lyxelektrofordon av modellerna Model S och X.

Siffrorna inkluderar inte några Tesla Semi-leveranser. Ett litet antal levererades till Pepsi i december.

Produktionen för fjärde kvartalet svällde till 439 701 under fjärde kvartalet, vilket översteg leveranserna med mer än 34 000. Det är till och med när Tesla drog ner på produktionen i Shanghai den 12 december och ställde in produktionen den 24 december. Under Q3 överträffade produktionen försäljningen med drygt 22 000 bilar, och leveranserna var också lägre under det kvartalet.

Återigen skyllde Tesla på en ökning av fordon ”i transit i slutet av kvartalet”.

Den kanske största röda flaggan för Tesla? Teslas orderingång var långt ifrån Q4-leveranserna och Teslas försäljningsmål för 2023, enligt Bernsteins Toni Sacconaghi.

”Teslas årliga ordergenomströmning i Q4 inklusive betydande rabattering var endast ~1M enheter, och företagets mål är att sälja nära 2M enheter år 2023, utan nya modeller”, skrev han i en not.

År 2023 kommer Tesla att gynnas av nya amerikanska skattelättnader på upp till 7 500 dollar, även om incitamenten i slutet av året på 7 500 dollar för Model 3 eller Model Y – med Model S- och X-fordon som läggs till den 30 december – kan ha tagit en del av denna efterfrågan. Ett pristak på 55 000 dollar för de flesta Model Y-fordon kan begränsa Teslas ökning av EV-krediterna.

Samtidigt upphörde Kina med subventioner för elbilar. Tesla kan behöva betydande nya prissänkningar i Kina, där konkurrensen fortsätter att öka från BYD, Nio, Li Auto, Xpeng och andra. Tesla har redan förnyat incitamenten vid årets slut för den 1 januari-28 februari.

I Europa har flera länder skurit ner eller avslutat subventionerna för elfordon, vilket ger ytterligare en motvind för Tesla när eftersläpningarna där minskar.

Tesla-aktien rasade med 65 % under 2022, den värsta årliga nedgången någonsin. I december rasade aktierna med 37 % till de lägsta nivåerna sedan september 2022. EV-jätten återhämtade sig dock från mitten av veckan från björnmarknadens bottennivåer för att avsluta veckan ungefär oförändrat. Volymen för TSLA-aktien har varit mycket hög under de senaste veckorna.

Kina EV-leveranser: BYD

BYD rapporterade den 2 januari att man sålde 235 197 helelektriska BEV:er och plug-in hybrider i december, vilket är ett fjärde rekord i rad, även om det bara var en ökning med 2,1 % jämfört med november. Försäljningen ökade med 150 % jämfört med året innan.

Bland dess 234 598 personbilar var BEV-försäljningen 111 939, en ökning med 132 % jämfört med året innan men en liten minskning från 113 915 i november. Försäljningen av PHEV:er ökade med 176 % till 122 659, vilket överträffade november månads 116 027 försäljningar.

BYD sålde 683 440 fordon under fjärde kvartalet, en ökning med 157 % jämfört med året innan och 27 % jämfört med tredje kvartalet. För 2022 ökade försäljningen med 209 % till 1 863 494 BEV- och PHEV-fordon.

Vid ett tillfälle verkade decemberförsäljningen över 250 000 eller till och med 260 000 trolig för BYD. Men den 22 december uppgav en toppchef att Covid-infektioner bland arbetarna minskade produktionen med minst 2 000 fordon per dag. Han sade att helårsleveranserna skulle ligga runt 1,88 miljoner, vilket innebar decemberleveranser runt 247 000-250 000.

Den faktiska december- och helårsförsäljningen tyder på en större Covid-påverkan än vad BYD förutsåg den 22 december.

Kina EV Startups

BYD:s försäljning följer Li Auto, XPeng och Nio den 1 januari.

Li Auto (LI) rapporterade att man levererade 21 233 fordon i december, varav både hybrid-SUV:erna L8 och L9 översteg 10 000. Det var en ökning med nästan 50 % jämfört med året innan och en ökning med 41 % jämfört med det tidigare rekordet på 15 034 i november. Li Auto meddelade i fredags att decemberleveranserna av dess hybrid-SUV:er skulle överstiga 20 000.

Li Auto levererade 46 319 fordon under fjärde kvartalet, en ökning med 31,5 % jämfört med året innan och nästan 75 % jämfört med tredje kvartalet, eftersom ett modellbyte pågick. Li Auto levererade 133 246 fordon under 2022, en ökning med 47 % jämfört med 2021.

XPeng (XPEV) Antalet leveranser av elbilar uppgick till 11 292 i december, vilket är en minskning med 29 % jämfört med året innan. Men försäljningen ökade med 94 % jämfört med november och översteg 10 000 för första gången sedan juli. Detta inkluderar 4 020 G9 SUV:er, en ökning med 160 % jämfört med november för den relativt nya crossover-modellen. Leveranserna under fjärde kvartalet uppgick till 22 204, vilket är en minskning från 29 570 under tredje kvartalet och den svagaste siffran sedan andra kvartalet 2021. Försäljningen för helåret ökade med 23 % till 120 757 bilar.

Nio (NIO) levererade 15 815 fordon i december, vilket är en ökning med 51 % jämfört med året innan och nästan 12 % jämfört med det tidigare rekordet på 14 178 som sattes i november. Nio sänkte nyligen sin prognos för leveranserna under Q4 med hänvisning till Covid-relaterade problem. Prognosen innebar decemberleveranser på 14 263-15 263 EV:s Decemberförsäljningen omfattade 7 594 ET5-sedaner och 4 154 ES7-SUV:er, Nios två nyaste modeller. ET5 är en konkurrent till Tesla Model 3.

Försäljningen under fjärde kvartalet ökade med 60 % jämfört med året innan till 40 052. För 2022 ökade leveranserna med 34 % till 122 486.

Nio-aktien, Li Auto, Xpeng och BYD hade alla ett tufft 2022, liksom andra EV-tillverkare och tillväxtaktier i allmänhet. De nådde alla botten i oktober eller början av november, men har dragit tillbaka de senaste veckorna.

Kinas ekonomi kämpar på

Kinas ekonomiska aktivitet rasar när det plötsliga slutet på de strikta Covid-reglerna leder till massiva smittorörelser. Det officiella tillverkningsindexet sjönk med 1 punkt i december till 47, meddelade regeringen på lördagen. Det icke tillverkande PMI, som omfattar tjänstesektorn och byggnadsverksamheten, dök 6,1 poäng till 41,6. Båda är de lägsta nivåerna sedan februari 2020, då Covid-19 först drabbade landet. Avläsningar under 50 signalerar kontraktion.

Samtidigt sjönk Caixins kinesiska tillverkningsindex med 0,4 enheter i december. Men företagsförtroendet nådde en 10-månadershög nivå.

Följ med Finanstidning:s experter när de analyserar aktier som kan användas i börsrallyt på Finanstidning Live.

Börsmarknaden 2022 slutar

Aktiemarknaden föll in i en korrigering på onsdagen, men ett nytt försök till rally inleddes på torsdagen. De stora indexen backade på fredagen och avslutade en något negativ vecka.

Dow Jones Industrial Average sjönk 0,2 % under förra veckans börshandel. S&P 500-indexet sjönk med 0,1 %. Nasdaqs kompositindex föll med 0,3 %. Russell 2000-indexet med litet kapital förlorade en bråkdel.

För helåret backade Dow Jones 8,8 %, S&P 500 sjönk 19,4 % och Nasdaq rasade 33,1 %. Det var deras sämsta årsresultat sedan 2008.

Den tioåriga statsobligationsräntan hoppade 13 baspunkter förra veckan till 3,88 % efter att ha stigit med 27 baspunkter under föregående vecka. Den tioåriga räntan slutade 2021 på 1,51 %.

Amerikanska råoljeterminer steg med 0,9 % till 80,26 dollar per fat förra veckan, den tredje raka veckovinsten. Råoljepriset klättrade 6,7 % för året, men slutade långt ifrån sina toppar över 130 dollar per fat.

ETF:er

Bland tillväxtfonderna är iShares Expanded Tech-Software Sector ETF (IGV) sjönk med 0,3 %. VanEck Vectors Semiconductor ETF (SMH) ökade med 1 %.

Med tanke på mer spekulativa story stocks, ARK Innovation ETF (ARKK) steg med 0,9 % förra veckan, men efter att ha nått en ny femårslägsta nivå i onsdags. ARK Genomics ETF (ARKG) minskade med 0,7 %. TSLA-aktien är ett stort innehav i Ark Invests ETF:er, och Cathie Wood har ökat innehaven under de senaste veckorna. Ark äger också en liten position i BYD-aktien.

SPDR S&P Metals & Mining ETF (XME) sjönk med 1,9 % förra veckan. Global X U.S. Infrastructure Development ETF (PAVE) förlorade 1,2 %. U.S. Global Jets ETF (JETS) steg ner 0,9 %. SPDR S&P Homebuilders ETF (XHB) minskade med 0,8 %. Energy Select SPDR ETF (XLE) steg 0,5 % och Financial Select SPDR ETF (XLF) ökade med 0,7 %. Health Care Select Sector SPDR Fund (XLV) sjönk med 0,2 %.

Fem bästa kinesiska aktier att hålla koll på nu

Aktiemarknaden 2023: 5 aktier att hålla koll på

BioMarin-aktien sjönk 0,8 % till 103,49 förra veckan och backade under andra halvan av december men höll stöd runt sin 21-dagarslinje. En stark uppgång från nuvarande nivåer kan erbjuda ett aggressivt inträde. Men investerare kanske vill vänta på att BMRN-aktien ska skapa en ny bas eller hitta stöd vid 10-veckorslinjen. BioMarins vinst förväntas tredubblas under 2023.

Deere-aktien föll 1,9 % till 428,76 under den senaste veckan och drog sig tillbaka till 10-veckors glidande medelvärde, med en platt bas nu på ett veckokort. Den officiella köppunkten är 448,50. Investerare kan använda en studs på 10-veckorslinjen som en tidig ingång för DE-aktien, kanske efter att ha återtagit 21-dagarslinjen.

CELH-aktien retirerade från rekordhöga nivåer i december och har sjunkit de senaste fyra veckorna, men återhämtade sig från sin 50-dagarslinje i fredags och stängde på 104,04. Celsius-aktien skulle kunna erbjuda en tidig start om den klarar 21-dagarslinjen på ett avgörande sätt, med en rörelse över den högsta nivån från den 27 december på 109,31 som en specifik utlösande faktor.

XOM-aktien klättrade 1,5 % förra veckan till 110,30, något över ett stigande 50-dagars glidande medelvärde. En rörelse över den högsta nivån från den 27 december på 110,47 skulle erbjuda en tidig ingång. Exxon-aktien har en platt bas med en köppunkt på 114,76, enligt MarketSmiths analys.

MEDP-aktien steg blygsamt på torsdagen från sitt 50-dagars glidande medelvärde och bröt över en nedåtgående trendlinje i en nyligen genomförd konsolidering. Det erbjöd en tidig ingång inom dess konsolidering. På fredagen, när de stora indexen återigen backade, föll Medpace-aktien tillbaka till sitt 50-dagarsvärde, men stängde bra.

Medpaces drag kan fortfarande fungera, men det visar bara hur svårt det har varit för aktier att ta sig fram.

Analys av aktiemarknaden

Aktiemarknaden sjönk förra veckan, även efter torsdagens kraftiga uppgång, och avslutade därmed ett tufft år.

De stora indexen har lämnat sina björnmarknadslägsta nivåer från oktober, men ligger långt under sina kortsiktiga toppnivåer från december. Ett rallyförsök är tekniskt sett på gång när 2023 års aktiemarknad startar, men det behövs en uppföljningsdag för att bekräfta en ny uppåtgående trend.

Även då skulle marknaden stå inför ett antal tekniska hinder, med S&P 500, Nasdaq och Russell 2000 alla en bit under sina 50-dagars- och 200-dagarslinjer. Dow Jones, den relativa ledaren under de senaste månaderna, dök under sin 50-dagarslinje i slutet av 2022 men ligger över sin 200-dagarslinje.

Tills det finns klarhet om slutspelet för Feds räntesats och ekonomin kan marknaden vara rangebound i hackig, sidledes aktivitet.

December månads jobbrapport på fredag den 6 januari kommer att vara viktig. En betydande inbromsning i anställningar och löneökningar skulle förstärka förväntningarna på ytterligare inbromsning av Fed-räntehöjningar och öka förhoppningarna om att toppräntorna är nära. Men robusta eller accelererande jobb- och löneökningar skulle sannolikt utlösa en stor utförsäljning.

Tidsplanera marknaden med Finanstidning:s ETF-marknadsstrategi

Vad man ska göra nu

På fredagens Finanstidning Live i slutet av året sa O’Neil Global Advisors portföljförvaltare Charles Harris att det är en marknad som man inte bör gå in på 2022. Det kommer att finnas stora möjligheter framöver, bland annat i innovativa företag och trender, men inte ännu.

Ett antal aktier är på väg att ställa upp fint, bland annat Deere, BioMarin och Medpace. Problemet är att under de senaste månaderna har en hel del aktier ställt upp, men dessa uppställningar har i allmänhet inte fungerat.

Men investerare bör hålla sig engagerade och vara redo att agera. Om det blir ett bekräftat rally i början av 2023 har många aktier potential att snabbt röra sig stabilt eller kraftigt högre.

Så jobba på dina bevakningslistor men njut av långhelgen. Kom tillbaka till det nya året uppfriskad i väntan på nästa tjurmarknad.

Läs The Big Picture varje dag för att hålla dig i synk med marknadens riktning och ledande aktier och sektorer.

Följ Ed Carson på Twitter på @IBD_ECarson för uppdateringar om aktiemarknaden och mycket mer.

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR:

Varför detta Finanstidning-verktyg förenklar sökandet efter toppaktier

Vill du få snabba vinster och undvika stora förluster? Prova SwingTrader

Bästa tillväxtaktier att köpa och titta på

Vad finns i marknadsprognosen för 2023?