Textstorlek

Costcos resultat gör sällan någon besviken.

Mario Tama/Getty Images

Costco

Wholesale är inte den typ av företag som levererar mycket dåliga nyheter och torsdagens resultatrapport var inte annorlunda.

Ändå sjönk Costco-aktien (ticker: COST) med 2,6 % i efterhandeln på torsdagen, eftersom investerarna hoppades på mer än vad de fick av detaljhandelsföretagets resultat.

Costco redovisade en nettovinst på 1,87 miljarder dollar för kvartalet, eller 4,20 dollar per aktie, något bättre än analytikernas konsensus för 4,17 dollar per aktie. Försäljningen uppgick till 70,8 miljarder dollar.

Att Costco lyckades slå resultat borde inte vara chockerande. Mellan dess långa historia av optimistiska resultat och robusta månatliga försäljningsuppdateringar – de sista i sitt slag bland de stora detaljhandelsföretagen – brukar Costco Wholesale (COST) kvartalsresultat vanligtvis inte innehålla många överraskningar. Detta gällde även för dess fjärde kvartal: Vi fick redan tidigare denna månad veta att kvartalets jämförbara försäljning ökade med tvåsiffriga tal när företaget gav sin uppdatering i augusti.

Ändå bör allt som orsakar en svacka i aktien betraktas som en gåva för investerarna. Costco-aktien hade visserligen sjunkit med 13 procent i år, men det slår handlöst den.

S&P 500:s
21 %, är aktierna, som alltid har haft en premie i förhållande till marknaden, inte på något sätt billiga. De byter fortfarande ägare till mer än 34 gånger den framtida vinsten, vilket är runt femårsgenomsnittet på 33 gånger.

En negativ reaktion bör därför inte hälsas med bestörtning. För dem som har missat Costcos fleråriga uppgång, eller som tvekar att lägga till sin position när aktien gick ner tidigare i år, bör en möjlighet att få aktierna lite billigare alltid vara en fröjd, särskilt när det inte finns några tecken på att något är fel med Costcos verksamhet.

Att köpa på nedgången har utan tvekan varit en lönsam satsning på senare tid. Costco har stigit med mer än 205 procent under de senaste fem åren, nästan fyra gånger mer än S&P 500. Men vad händer med dem som är rädda för att det betyder att de har missat båten? Det finns trender som borde ge dem tröst.

De senaste månatliga siffrorna för försäljningen i samma butik visar att Costco fortfarande ligger mer än 30 % över vad de gjorde före pandemin, samtidigt som trafiken och det belopp som kunderna spenderar när de besöker Costco har ökat. Detta tyder på att de marknadsandelar som företaget tog till sig under pandemin sannolikt är varaktiga.

Sedan har vi det faktum att ”Costcos medlemstrender har aldrig varit starkare”, som Baird-analytikern Peter Benedict noterade tidigare denna månad – och företaget skulle kunna få ytterligare intäkter om det skulle införa en till synes läglig höjning av medlemsavgiften, även om det inte är något som förväntas ske just nu.

Faktum är att även om hög inflation, oro för ekonomins utveckling och problem med lagerhållningen verkligen tynger detaljhandeln som helhet, så undviker Costco många av dessa problem. Dess uppdatering i augusti visade på en fortsatt motståndskraft i andra kategorier än livsmedel, vilket tyder på att Costco inte har ett överflöd av varor som kunderna plötsligt känner sig för trängda för att köpa, vilket inte är oväntat med tanke på den relativt välbärgade kundbasen.

Dess rabatterade bensin kan ha hjälpt trafiken under sommarens pristopp, men under hela 2022 fram till Labor Day har Costcos trafik faktiskt legat över prepandemiska nivåer i 31 av årets 36 veckor, enligt uppgifter från Placer.ai.

Det är uppenbart att företagets lågprisstrategi har fått genomslag. Eller som Jefferies-analytikern Corey Tarlowe tidigare sa till Barron’s: ”värdeåterförsäljare som Costco är bäst positionerade, för … när folks plånböcker är pressade, vinner värdet.”

Investerare kan också göra det.

Skriv till Teresa Rivas på teresa.rivas@barrons.com