(Bloomberg) — Carvana Co:s aktier rasade till den lägsta nivån på mer än fem år efter att en analytiker från Morgan Stanley dragit tillbaka sitt betyg på bilåterförsäljaren och sagt att aktien kan vara värd så lite som 1 dollar.

Mest lästa från Bloomberg

Den försämrade marknaden för begagnade bilar och den volatila ränte- och finansieringsmiljön ”ökar den väsentliga risken för utsikterna”, sade Adam Jonas från Morgan Stanley i en kommentar på fredagen efter att Carvana rapporterat ett kvartalsresultat som inte nådde upp till förväntningarna. Han drog tillbaka sitt kursmål på 68 dollar och sade att hans nya grundscenario är att företaget kan vara värt 1 till 40 dollar per aktie.

Carvana sjönk så mycket som 42 procent i New York-handeln till 8,37 dollar, det lägsta intradagspriset sedan maj 2017. Jonas hade en kursmålsättning på 430 dollar för aktien i början av mars och bedömde den som motsvarande ett köp i början av maj.

Stigande lånekostnader och sjunkande priser på begagnade bilar slår mot bilhandlare som blomstrade för bara några månader sedan, när de kunde erbjuda billiga lån till konsumenter och tjäna pengar på rekordvärden av fordon på auktioner. VD Ernie Garcia sade på torsdagen att Carvana förbereder sig på en svagare efterfrågan inom branschen och högre avskrivningsnivåer.

”Vi bygger våra planer på antaganden om att nästa år är ett svårt år för vår bransch och för ekonomin som helhet”, sade han vid ett vinstsamtal.

Carvana-aktien handlades över 370 dollar så sent som i augusti förra året. Aktiens ras har bränt högprofilerade investerare som Tiger Global Management, som sänkte sin andel under andra kvartalet, och Baillie Gifford & Co.

Bolagets 5,875-procentiga, icke-säkerställda obligationer med förfall 2028 föll med cirka 4,5 cent per dollar till cirka 39,5 cent vid 11:03-tiden på fredagen i New York, vilket är den lägsta noteringen någonsin, enligt Trace-data. Dess 5,5-procentiga obligationer med förfall 2027 föll med cirka 4 cent till 40 cent.

Historien fortsätter

–Med hjälp av Subrat Patnaik.

(Uppdateringar med bakgrund från och med fjärde stycket.)

©2022 Bloomberg L.P.