Bianca Ingrossos klädmärke Ávora läggs ner
Kategori

Bianca Ingrossos klädmärke Ávora läggs ner: En lärorik resa
Efter två år av verksamhet har Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad beslutat att avsluta sin klädssatsning Ávora. Trots ambitionen att skapa ett ansvarsfullt varumärke med fokus på kvalitativa, feminina plagg, har utvecklingen inte gått som planerat. “Det känns mer rätt att själva välja att avsluta, än att kompromissa med visionen”, säger Nina Ghazanfari, vd på Ávora.
Bakgrund och ambitioner
Ávora lanserades med målet att etablera sig inom premiumsegmentet för damkläder. Bianca Ingrosso, känd för sina framgångsrika entreprenörsprojekt, såg detta som en möjlighet att expandera sitt varumärke. Vanessa Lindblad, hennes affärspartner, delade denna vision. Trots deras ansträngningar har bolaget inte nått de ekonomiska målen, med en förlust på 10 miljoner kronor förra året och en omsättning på strax över 12 miljoner kronor.
Utmaningar och beslut
Enligt ett pressmeddelande från företaget har förändringar i omvärlden och konsumentbeteenden påverkat Ávoras möjligheter att växa. “Vi startade Ávora med målet att bygga ett ansvarsfullt varumärke med kvalitativa plagg i fokus. Utvecklingen gick inte åt det håll vi hade hoppats och det påverkade våra möjligheter att driva varumärket så som vi vill”, säger Nina Ghazanfari.
Personliga reflektioner
Bianca Ingrosso kommenterar nedläggningen på sitt Instagram-konto och betonar vikten av att prioritera sin hälsa och hållbarhet i sina projekt. “Jag älskar att starta och utveckla bolag, men det jag lärt mig genom de här åren är att det måste ske på ett klokt och hållbart sätt”, skriver hon. Vanessa Lindblad delar denna känsla och nämner sin hälsa som en avgörande faktor för beslutet.
Framtiden för Bianca och Vanessa
Trots att Ávora nu går i graven, ser både Bianca och Vanessa tillbaka på en lärorik resa. “Ibland blir det inte som man tänkt sig, men det har varit en extremt lärorik resa med ett helt fantastiskt team. Jag är megastolt över allt vi åstadkommit”, säger Bianca. Vanessa tillägger att beslutet var svårt men nödvändigt för deras välbefinnande och för varumärkets integritet.
FAQ
- Varför läggs Ávora ner? Ávora läggs ner på grund av förändringar i omvärlden och konsumentbeteenden som påverkat företagets möjligheter att växa enligt plan.
- Hur har Ávora presterat ekonomiskt? Förra året redovisade Ávora en förlust på 10 miljoner kronor och en omsättning på strax över 12 miljoner kronor.
- Vad säger Bianca Ingrosso om nedläggningen? Bianca betonar vikten av att prioritera hälsa och hållbarhet i sina projekt och ser tillbaka på Ávora som en lärorik erfarenhet.
- Vad är Vanessa Lindblads syn på beslutet? Vanessa nämner sin hälsa som en avgörande faktor och anser att beslutet var rätt för både henne och varumärket.