B2B-företag med hög kundnöjdhet avslöjade
Kategori

B2B-företag med hög kundnöjdhet avslöjade
Att vinna företagskunders förtroende är avgörande för B2B-leverantörer. Enligt en ny studie av ServiceValue i samarbete med WELT, har vissa företag lyckats bättre än andra. Studien “Kundnöjdhet i B2B” har genomförts för sjätte gången och omfattar 629 företag från 42 olika branscher, baserat på cirka 57 000 kundomdömen.
Metod för att mäta kundnöjdhet
För att mäta kundnöjdhet har ServiceValue använt sig av ett specialiserat online-panel för B2B. Paneldeltagarna ombeds att betygsätta sina erfarenheter med olika tjänsteleverantörer, återförsäljare och produktleverantörer som de har kontakt med i sina yrkesroller. Betygen sammanställs till ett aritmetiskt medelvärde på en sjugradig skala, vilket sedan används för att rangordna företagen inom varje bransch.
Branscher och företag som utmärker sig
Årets studie visar att särskilt företag inom shopsystem och översättningsbyråer/spårktjänster får höga betyg av sina kunder. MARTENS & PRAHL, en försäkringsmäklare, toppar listan bland enskilda företag med ett medelvärde på 2,75. Andra framstående företag inkluderar Inwerk inom kontorsmöbler och Haufe Akademie inom utbildning och träning.
Topprankade företag och deras branscher
- MARTENS & PRAHL | 2,75 | Försäkringsmäklare
- Inwerk | 2,76 | Kontorsmöbler
- Haufe Akademie | 2,76 | Utbildning och träning
- tolingo | 2,76 | Översättningsbyråer/spårktjänster
- WEKA E-Learning | 2,77 | E-Learning
- office-partner.de | 2,77 | Kontorsmaterial
- DKV CARD | 2,78 | Tankkort
- MEWA | 2,78 | Hygien- och textiltjänster
- FLYERALARM | 2,78 | Tryckerier
- ROFA | 2,79 | Arbetskläder
- d.velop | 2,79 | Dokumenthantering
- NEW Energie | 2,79 | Energileverantörer
- Koelnmesse | 2,80 | Mässor
- Shopware | 2,80 | Shopsystem
- TimO | 2,80 | HR-programvara
- givve | 2,80 | Medarbetarförmåner
- Mahr EDV | 2,81 | IT-tjänster
- BCD Travel | 2,81 | Affärsresor
- BAD Hälsovård och säkerhetsteknik | 2,81 | Hälsomanagement
- Motel One | 2,81 | Affärshotell
Ökad betydelse av e-handel i B2B
Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH, kommenterar att e-handel blir allt viktigare även inom B2B-sektorn. “Det kräver ofta en strategiändring där den digitala närvaron och onlinekanalerna för varor och tjänster måste optimeras,” säger han.
Vanliga frågor
- Vad är syftet med studien? Studien syftar till att identifiera vilka B2B-företag som har de mest nöjda kunderna.
- Hur genomförs undersökningen? Undersökningen genomförs via ett online-panel där deltagarna betygsätter sina erfarenheter med olika företag.
- Vilka branscher utmärker sig? Shopsystem och översättningsbyråer/spårktjänster är några av de branscher som fått höga betyg.
- Vilket företag toppar listan? MARTENS & PRAHL toppar listan med högst kundnöjdhet.