Pandemin skapade perfekta tillväxtförhållanden för en rad olika företag. Vissa fick helt enkelt en massa nya kunder som ändå skulle ha hittat deras produkt till slut. Det är vad som hände med streamingtjänsten Disney+ till exempel. Folk som var fast hemma ledde till en meteorisk tillväxt, men Walt Disney skulle förmodligen ha fått tag på dessa kunder så småningom.

Det gäller inte för varje produkt eller modefluga som skapas av covidrestriktioner. När gjorde du senast det där vispade snabbkaffet eller bakade bröd? (Förmodligen inte på länge.) Två av pandemins tiders aktiedarlings som har kämpat under det senaste året följde en annan bana.

Båda säljer en bra produkt som har ett brett stöd från allmänheten men verkar på otroligt trånga marknader. Under pandemin växte båda dessa företag snabbare än vad som skulle ha varit möjligt under normala omständigheter. Det skapade överdimensionerade förväntningar som inget av varumärkena kan hålla jämna steg med.

Men verkligheten är den att även om båda dessa pandemins älsklingar skulle kunna hitta sin nisch och bli bra företag (kanske inte bra investeringar) skulle var och en av dem vara i en bättre position som en del av ett större företag.

Det är där Amazon (AMZN) eller Apple (AAPL) kommer in i bilden.

Amazon och Apple har båda mål för hälsa och fitness

Amazon har gjort några felsteg på hälsoområdet där man har stängt ner flera projekt som var utformade för att störa status quo. Företaget har också misslyckats med att få mycket draghjälp med sina Halo fitness-enheter. Apple har kanske varit mer framgångsrikt med sin Watch och sin fitnessabonnemangsprodukt, men företaget har också större ambitioner inom området än vad det har lyckats uppnå.

Båda företagen har i allmänhet använt sig av en bygg- kontra köpmodell, men Apple köpte Beats för 3 miljarder dollar och Amazon spenderade 13,7 miljarder dollar på Whole Foods. Det var båda strategiska drag som passade in i respektive företags långsiktiga mål.

Nu har marknadsförhållandena gjort det möjligt för något av företagen att förvärva Peloton (PTON) eller Teladoc TDOC – åtgärder som skulle ha varit för dyra för inte så länge sedan. Man kan argumentera för att endera eller båda, är vettigt för Apple eller Amazon att köpa (och det verkar troligt att man åtminstone har sparkat däck bakom kulisserna).

Varför Teladoc och Peloton är vettiga för Apple eller Amazon

Teladoc har förlorat 82 % av sitt värde under det senaste året och har nu ett marknadsvärde på under 4 miljarder dollar. Peloton-aktien har följt en liknande väg under de senaste 12 månaderna och har sjunkit med 77 %, vilket gör att den har ett marknadsvärde på 2,45 miljarder dollar.

Det är häpnadsväckande nedgångar, men få människor hävdar att Peloton och Teladoc erbjuder dåliga produkter. Peloton säljer en cykel som är bäst i sin klass men som också är dyrare än många av sina konkurrenter. Teladoc var marknadsledande men säljer en produkt som är svår att särskilja.

I båda fallen är det klokt för Peloton och Teladoc att vara en produkt som säljs av ett större företag. Med Teladoc skulle till exempel båda företagen kunna kombinera vissa av sina virtuella hälsotjänster med sina befintliga prenumerationsprodukter. Det skulle ge antingen Amazon eller Apple en väg in i sjukvården genom ett varumärke som folk gillar, som de kanske inte kan använda eftersom deras försäkring erbjuder något liknande.

Peloton passar in som mer av en nischprodukt, men Apple har gjort hela sin produktverksamhet till en fråga om att sälja de bästa produkterna i klassen till premiumpriser. Amazon har haft mindre erfarenhet av att göra det, men träningsutrustning passar in i den modell som företaget försöker bygga upp med sina Halo fitness trackers. Båda företagen skulle naturligtvis tjäna på att äga Pelotons prenumerationsverksamhet.

Båda dessa affärer är vettiga eftersom priserna har blivit så låga att det är svårt att tro att något av företagen skulle kunna förhindra en försäljning om Amazon eller Apple ville köpa.