Det afrikanska e-handelsföretaget Jumia rapporterade 50,5 miljoner dollar i intäkter för årets tredje kvartal med sjunkande rörelseförluster (33 %) och ökande bruttovinst (29 %) jämfört med förra året, medan aktiva kunder och värdet av sålda tjänster förbättrades marginellt. Dessa resultat kommer knappt en vecka efter det att företagets medchefer sedan 2012 avgick – ett steg som höjde ögonbrynen i branschen när det gäller företagets inriktning.

Företaget sade att resultaten understryker dess marsch mot lönsamhet och att det kommer att skära ner på tjänster som inte ligger i linje med detta mål.

Läs mer

En sådan tjänst som nu skärs ner är Jumia Prime, ett lojalitetsprogram som liknar Amazon Prime och som utlovade obegränsad gratis leverans på alla beställningar. Jumia startade den i juni 2019 med ett pilotprojekt i tre nigerianska städer till en månadskostnad av 2 999 naira (7 dollar) och utökade den senare till Egypten, Kenya, Marocko, Elfenbenskusten, Ghana, Uganda, Tunisien och Senegal. Jumia Primes utgångspunkt var att de som skulle vilja handla regelbundet föredrog att betala en förnybar prenumeration framför att debiteras varierande fraktkostnader per beställning.

Men företaget anser nu att onlinehandeln i Afrika är ”för tidigt i processen” för denna produkt, enligt resultatpresentation (pdf), och kommer istället att fokusera på att förstå hur man kan få kunderna att återkomma.

”Under de senaste åren har vi testat konceptet med ett månatligt prenumerationsprogram som erbjuder gratis leverans till konsumenter. Resultaten från detta experiment, när det gäller konsumenternas dragningskraft och klibbighet, nådde inte upp till våra mål eftersom marknaden förmodligen ännu inte är tillräckligt mogen, vilket ledde till att vi pausade detta initiativ.” ~ Jumias SEC-filing, Q3 2022

Att avskaffa Prime är en milstolpe för en ny Jumia-era: Jeremy Hodara och Sacha Poignonnec, medchefer sedan 2012, avgick den 7 november. En tillfällig verkställande direktör och en ny styrelse har varit ansvariga sedan dess.

Jumia kommer att vara mer realistisk när det gäller produkt-marknadsanpassning

Jumia är närvarande i 11 länder och är Afrikas största detaljhandlare på nätet, men företagets verksamhet kommer att vara mer begränsad framöver. ”Vi kan inte vara skarpa i vårt genomförande om vi sprider oss för tunt över för många projekt”, sade Francis Dufay, den tillförordnade vd:n som kom till Jumia 2014, vid ett vinstsamtal igår (17 november).

Historien fortsätter

Företaget kommer att sluta erbjuda logistik som tjänst ”i länder där logistikinfrastrukturen ännu inte är redo att stödja volymer från tredje part”. Det kommer att behållas i Nigeria, Marocko och Elfenbenskusten.

Den vertikala, utöver reklam och marknadsföring, var ett av företagets försök att tjäna mer pengar genom att hyra ut tillgångar till andra företag. Reklamdelen verkar gå bra med intäkterna från denna vertikala verksamhet som ökar med 64 procent på årsbasis.

Att minska antalet anställda i Dubai

Förutom att skära ner på produkter, antyder Jumias anmälan till den amerikanska finansinspektionen (SEC) att det pågår en uppsägning av personal.

”Vi har för avsikt att genomföra fler besparingar av personalkostnader och genomför personalminskningar inom ett antal områden av verksamheten”. sade företaget., i ett avsnitt som beskriver allmänna och administrativa kostnader.

De berörda rollerna verkar vara baserade på Jumias kontor i Dubai, där cheferna brukar verka. Fler av företagets ledande personer kommer att flytta därifrån till Afrika för att vara närmare marknaden, sade Dufay vid samtalet.

Matleveranser är Jumias stjärnprodukt

Jumia övergick under 2020 från att prioritera försäljningen av varor med högt värde och hög kostnad, som telefoner och elektronik. till billigare, mer vardagliga varor som mat.

Det verkar gå bra: en av fem varor som såldes på Jumia mellan juli och september var mat och kategorin ökade med 38 % på årsbasis. Det var deras näst största kategori för kvartalet när det gäller volym efter mode, vilket gör det till ”en central aspekt av vårt värdeerbjudande för konsumenterna”, säger Antoine Maillet-Mezeray, Jumias Executive Vice President för ekonomi och verksamhet.

Jumia möter konkurrens från internationella företag som Bolt och Glovo i Afrikas matleveransbransch. I Nigeria är Eden, Chowdeck och CoKitchen riskkapitalfinansierade nystartade företag som försöker ta marknadsandelar. Jumia satsar på en lättanvänd app och en förmåga att koppla kunderna till närliggande restauranger för att differentiera sig. Jumia satsar dock på små marginaler på grund av de stigande matpriserna i Afrika. på grund av inflationen kan fortfarande bli en utmaning för att hålla priserna attraktiva. Företaget håller redan på att dra ner på leveranserna av livsmedel på vissa marknader på grund av dålig enhetsekonomi.

Även om Jumias nya ledning är ivrig efter nya milstolpar som påskyndar lönsamheten kommer det att krävas tålamod. En trend av avtagande efterfrågan som började runt september förväntas fortsätta fram till december, och räkenskapsåret kommer att avslutas med en justerad EBITDA-förlust på upp till 220 miljoner dollar. Företaget hade 104,3 miljoner dollar i likvida medel per den 30 september.

Mer från Quartz

Registrera dig för Quartz nyhetsbrev. För de senaste nyheterna, Facebook, Twitter och Instagram.

Klicka här för att läsa hela artikeln.