Hundratals kinesiska företag är noterade på amerikanska marknader. Men vilka är de bästa kinesiska aktierna att köpa eller titta på just nu? Bland de bästa är Nio (NIO), Daqo New Energy (DQ), Li Auto (LI), Pinduoduo (PDD) och BYD Co. (BYDDF).

X

Kina är världens folkrikaste nation och den näst största ekonomin, med en blomstrande medelklass i städerna och en fantastisk entreprenörsaktivitet. Dussintals kinesiska aktier är ofta bland de mest framgångsrika vid varje given tidpunkt, inom en rad olika sektorer.

De kinesiska aktierna återhämtar sig kraftigt den senaste veckan, delvis på grund av obekräftade rykten om att den kinesiska regeringen överväger att lätta på sin strikta Covid-politik, kanske i mars. Det nya snacket tog fart den 4 november, trots officiella förnekanden.

Den 11 november lättade Peking något på Covid-begränsningarna trots att man rapporterade de flesta Covid-fallen på över ett år. Kinas nya ledare uppmanade till mer riktade, ”beslutsamma” restriktioner för att kontrollera spridningen. Vissa restriktioner för inresande passagerare minskades.

Hongkongs Hang Seng-index steg med 7,7 % den 11 november och fortsatte därmed en volatil återhämtning från de lägsta nivåerna för bara några veckor sedan.

Så sent som i onsdags beordrade Guangzhou, det södra tillverkningscentrumet, fem miljoner av sina 13 miljoner invånare att stanna hemma under veckan på grund av en ökning av antalet fall av coronavirus.

De bästa kinesiska aktierna inom många branscher

Som världens största internetmarknad är det ingen överraskning att se stor tillväxt i kinesiska aktier som fokuserar på e-handel, meddelandehantering eller mobilspel. Bland de kända kinesiska internetaktierna kan nämnas följande:

När det gäller elbilar är flera kinesiska företag seriösa rivaler till Tesla (TSLA) på världens största bilmarknad.

Flera kinesiska finansföretag eller mäklarfirmor är noterade i USA.

  • Futu Holdings (FUTU)
  • Up Fintech Holding (TIGR)
  • 360 DigiTech (QFIN)
  • Noah Holdings (NOAH)

Flera kinesiska aktier är verksamma inom solenergi.

  • Daqo New Energy (DQ)
  • JinkoSolar (JKS)

Kinesiska aktier inom vinstdrivande utbildning är en anmärkningsvärd icke-teknisk sektor.

  • New Oriental Education (EDU)
  • TAL-utbildning (TAL)
  • Gaotu Techedu (GOTU), tidigare känt som GSX Techedu.

Finanstidning: Lås upp Finanstidning:s premium-aktieförteckningar, verktyg och analyser idag.

Investering i kinesiska aktier via ETF:er

Ett sätt att minimera enskilda risker med kinesiska aktier är via ETF:er. En annan fördel med att köpa ETF:er är att ett växande antal kinesiska företag noteras i Hongkong eller Shanghai, i stället för eller utöver USA.

KraneShares CSI China Internet ETF (KWEB) följer stora kinesiska internetföretag. Många kinesiska aktier i KWEB ETF är noterade eller handlas i USA, t.ex. Alibaba, JD.com, Tencent, Pinduoduo och Bilibili, men KWEB har också aktier i företag som är noterade på kinesiska marknader. Direxion Daily FTSE China Bull (YINN) är en tre gånger hävstångsbaserad ETF för de 50 största företagen som är noterade i Hongkong, inklusive Alibaba, JD.com och Tencent-aktier, men dess största vikt ligger i finansiella företag. (Direxion Daily FTSE China Bear (YANN) är en ETF med tre gånger hävstång som blankar Hongkongs största företag.)

Nyckel för aktiemarknaden

Som alltid bör investerare följa den övergripande trenden på aktiemarknaden. Just nu befinner sig marknaden i en bekräftad uppåtgående trend.

Följ med Finanstidning:s experter när de analyserar aktier som kan användas i börsrallyt på Finanstidning Live.

De bästa kinesiska aktierna att köpa: Nyckelingredienser

Fokusera på de bästa aktierna att köpa och bevaka, inte vilket kinesiskt företag som helst.

Finanstidning:s CAN SLIM-investeringssystem har bevisligen överträffat S&P 500 avsevärt. Att överträffa detta branschriktmärke är nyckeln till att generera exceptionell avkastning på lång sikt.

Leta efter företag som har nya, spelförändrande produkter och tjänster. Investera i aktier med en senaste kvartals- och årsvinsttillväxt på minst 25 %.

Börja med företag med stark vinsttillväxt. Om de inte är lönsamma, leta åtminstone efter snabb intäktstillväxt. De bästa Kinaaktierna bör ha starka tekniska egenskaper, inklusive överlägsen prisutveckling över tid. Men vi kommer att lyfta fram aktier som befinner sig nära ordentliga köppunkter från tjuriga baser eller återhämtningar från viktiga nivåer.

Varför detta Finanstidning-verktyg förenklar sökandet efter toppaktier

Bästa kinesiska aktier att köpa eller titta på

Företag
Ticker
Branschgrupp
Sammanvägt betyg

Li Auto
LI
Biltillverkare
28

Daqo New Energy
DQ
Energy-Solar
98

BYD
BYDDF
Biltillverkare
n.a.

Nio
NIO
Biltillverkare
6

Pinduoduo
PDD
Detaljhandel/Internet
95

Låt oss analysera dessa fem bästa kinesiska aktier: Vi analyserar nu följande fem kinesiska aktier: Li Auto, Daqo, BYD, PDD och NIO.

Li Auto aktie

Li Auto är en av flera kinesiska tillverkare av elbilar som bedriver handel i USA och konkurrerar med varandra och Tesla (TSLA).

Den 1 november rapporterade Li Auto att antalet leveranser i oktober uppgick till 10 052 fordon, en minskning med 13 % jämfört med september och en ökning med 31 % jämfört med året innan.

Li har nu avslutat Li One-leveranserna och den nyare L9 SUV-hybriden har tagit ledningen.

L8, en nedskalad L9, började levereras den 10 november. Li Auto har också påbörjat förhandsförsäljning av en annan hybrid-SUV, L7.

En mindre L6 kommer att vara Li Autos mest prisvärda fordon. Den är planerad att levereras senare under 2023. L6 kommer att utöka Li:s potentiella marknad men också möta en betydande ny konkurrens.

Aktierna steg till 52-veckorshögsta nivån på 41,49 den 24 juni. LI-aktien har sedan dess brutit under sin 50-dagarslinje och fortsatt att falla.

Li-aktien rasade den 24 oktober till sin lägsta nivå på två år. Efter att ha studsat upp något satte Li en tvåårig stängningslåg nivå den 31 oktober. Aktien återhämtade sig i början av november, pådrivet av Covid-politiken. Men Li-aktien föll kraftigt den 9 november på grund av Guangzhou-avspärrningen.

Aktierna återhämtade sig den 10 november, med hjälp av lanseringen av L8-leveransen, och hoppade sedan den 11 november tillbaka över 21-dagarslinjen.

Tillsammans med oron för Li’s modellövergång växer oron för efterfrågan på den kinesiska EV-marknaden i allmänhet. Dessutom kommer Shanghai, en viktig marknad för Li Auto, att upphöra med gratis registreringsskyltar för plug-in hybrider den 1 januari.

Biltillverkaren har en dubbel notering på Hong Kong-börsen.

Li Auto aktien har ett Finanstidning Composite Rating på 28 av 99 möjliga.

Bottom line: Li Auto aktie är inget köp.

Daqo New Energy Stock

Daqo New Energy är en av de ledande och billigaste tillverkarna av högrent polysilikon för den globala solcellsindustrin.

Vinsten per aktie har ökat kraftigt under de senaste åren, från 64 cent 2019 till 1,96 dollar 2020, 9,89 dollar 2021 och uppskattningsvis 27,44 dollar 2022. Men de förväntas sjunka till 21,64 dollar nästa år.

USA:s tullar på kinesiska solcellsprodukter och möjligheten till ytterligare frikoppling mellan Washington och Peking ökar den potentiella oron för investerare, tillsammans med alla de vanliga riskerna med att köpa kinesiska aktier.

Energy-Solar-gruppen är för närvarande rankad som nummer 3 av 197, men det finns definitivt ledare och eftersläntrare. DQ-aktien har varit något av en eftersläntrare, men återhämtar sig nyligen.

Daqo-aktien återtog nyligen sina 50-dagars- och 200-dagarslinjer när den börjar försöka bygga upp den högra sidan av en konsolidering. Denna fyra månaders konsolidering är en del av en mycket större bas som går tillbaka till början av 2021.

Bottom line: DQ-aktien är inte ett köp.

BYD-aktien

BYD är den största kinesiska tillverkaren av elfordon. Företaget tillverkar elbilar, laddhybrider, elbussar och tung utrustning. Det är också en stor tillverkare av batterier för elfordon.

BYD är lönsamt, och tillväxten steg kraftigt under 2022 efter ett dämpat 2021 då kapitalinvesteringarna ökade kraftigt för att driva företagets pågående expansion.

BYD sålde ett rekordstort antal fordon på 217 816 i oktober, vilket är den åttonde månaden i rad med rekordförsäljning och en ökning med 169 procent jämfört med året innan. Av de 217 518 personbilarna ökade försäljningen av rena elfordon (BEV) med 150 % till 103 157. Försäljningen av laddhybrider ökade med 195 % till 114 361.

Under det tredje kvartalet sålde BYD 538 704 elbilar och laddhybrider, vilket är en ökning med 194 % jämfört med året innan och en ökning från 355 021 under det andra kvartalet. Den kinesiska jätten utökade kraftigt sin ledning över Tesla. Bland rena elbilar leder Tesla, men BYD minskar gapet och säljer 258 610 BEV:er.

Den 28 oktober rapporterade BYD att nettovinsten för tredje kvartalet hoppade 350 % jämfört med året innan, med en intäktsökning på 116 %. Den justerade vinsten ökade med 923 %. Den 17 oktober gav BYD en preliminär uppskattning om att nettoresultatet skulle stiga med 334-365 % och att den justerade vinsten skulle öka med 879-1 015 %.

BYD exporterade 9 529 fordon i oktober när företaget inleder en massiv internationell expansion.

BYD har tagit sig in i Australien, Nya Zeeland, Singapore och Indien under de senaste veckorna, och leveranserna kommer att påbörjas i Europa och flera andra asiatiska länder under de närmaste månaderna. Biltillverkaren fortsätter också att lägga till nya modeller och började leverera Model 3 rivaliserande Seal i slutet av augusti.

Biltillverkaren har konservativt siktat på minst 1,5 miljoner enheter i försäljning i år, men verkar vara på väg att sluta långt över det.

Den 28 september höll BYD sitt europeiska lanseringsevent, och leveranserna av Tang SUV, Han sedan och den lilla crossoveren Atto 3 börjar i många länder under fjärde kvartalet. BYD har sålt Tang i Norge i begränsat antal sedan slutet av 2021.

På. 4 oktober tillkännagav BYD ett avtal om att sälja mer än 100 000 elbilar till den tyska biluthyrningsjätten SIXT under sex år. Detta följer på Tesla och GM:s EV-avtal med Hertz (HTZ). SIXT säger att man kommer att beställa flera tusen BYD EVs till att börja med, och att Atto 3 kommer att vara tillgänglig för europeiska kunder under fjärde kvartalet.

BYD Seal kommer att nå Europa 2023, sade biltillverkaren vid Paris Air Show den 17 oktober. Den kompakta Dolphin kan också komma att ingå i BYD:s europeiska sortiment.

EV-jätten kommer att gå in i Japan med Atto 3 i början av 2023, Dolphin/Atto 2 i mitten av året och Seal/Atto 4 i slutet av 2023.

BYD ökar sin försäljning i Latinamerika och ökar särskilt i Brasilien.

Exporten steg till nya rekordnivåer på 7 736 i september jämfört med 5 092 i augusti och 4 026 i juli. Denna siffra bör öka kraftigt under de kommande månaderna.

BYD kommer att bygga en bilfabrik i Thailand med produktionsstart 2024. BYD:s första bilfabrik utanför Kina kommer att användas för export. Thailand och många av BYD:s nya marknader är högerstyrda länder.

Var och en av dessa marknader kommer att ha specifika utmaningar när det gäller bestämmelser och smak. BYD var tvungen att stoppa leveranserna till Australien den 21 oktober i sju dagar på grund av ett problem med efterlevnaden av reglerna om placeringen av förankringen för barnstolar.

Den kinesiska EV-jätten kommer att presentera ett högklassigt varumärke under första kvartalet. Det kommer att kallas Yangwang, som betyder ”titta upp”, och kommer att rikta sig till lyxmarknaden för 800 000 yuan (110 300 dollar) eller mer, med början med en terräng-SUV.

BYD:s 90-procentigt ägda Danza-enhet har just lanserat en minibuss på lyxmarknaden till överkomligt pris, och leveranserna kommer troligen att börja om några dagar. En Danza SUV förväntas presenteras snart. Mercedes-Benz äger 10 % av Danza.

BYD har börjat leverera Blade-batterier till Tesla Berlin. Tesla-affären är en viktig bekräftelse för BYD som batterileverantör till tredjepartstillverkare.

Toyota (TM) kommer att använda batterier och motorer från BYD i ett kommande litet elfordon för den kinesiska marknaden, bZ3. BYD kan komma att delta aktivt i Toyotas mer omfattande satsning på elfordon under de kommande åren.

BYD-aktien har kämpat ända sedan det i juli uppstod rykten om att Warren Buffetts Berkshire Hathaway (BRKB) sålde en del eller hela sitt innehav.

Berkshire har sålt små delar av sina H-aktier i BYD i fyra steg, först i slutet av augusti och början av september, sedan igen den 1 och 8 november, och det senare offentliggjordes den 11 november.

Berkshire äger fortfarande cirka 7 % av BYD, baserat på alla aktieklasser.

BYD-aktien har sålt sedan mitten av året och kraschade i slutet av oktober för att matcha en 52-veckors lägsta nivå.

Aktierna har återhämtat sig, handlas tillbaka över sin 21-dagarslinje och möter motstånd vid den långsökta 50-dagarslinjen.

BYD är noterat i Hongkong och handlas över disk i USA. Aktiekartan för BYDDF är benägen för många små luckor uppåt och nedåt.

Cathie Woods Ark Invest har en liten andel i BYD.

Bottom line: BYD-aktien är inte ett köp.

Tesla vs BYD: Kinas rivaler tar över EV-kronan

Pinduoduo Stock

Pinduoduo är den tredje e-handelsaktören i Kina, efter Alibaba och JD.com.

Pinduoduos resultat krossade vyerna den 29 augusti. Det justerade resultatet per aktie ökade med 156 procent jämfört med året innan till 1,13 dollar, vilket var 73 cent bättre än föregående år. Intäkterna ökade med 36 % till 4,69 miljarder dollar, mer än 1 miljard dollar över konsensus.

Alibaba och JD.com har det svårare i en kämpande ekonomi. Men Pinduoduos fyndfokuserade verksamhet har vunnit i popularitet.

Samtidigt har Pinduoduo lanserat sin globala onlinemarknadsplats Temu i USA.

Single’s Day, Kinas e-handelsevenemang som är världens största festival för nätshopping, ägde rum den 11 november. Den totala försäljningen verkade trög i den svaga ekonomin.

PDD-aktien sköt i höjden den 29 augusti på grund av vinsten och bröt kortvarigt ut. Aktierna handlades i eller nära köpzonen i flera veckor innan de föll tillbaka.

En stark rörelse över 21-dagarslinjen och en kort trendlinje erbjöd ett tidigt inträde den 4 oktober, men PDD-aktien har fallit tillbaka. Aktierna återhämtade sig från sin 200-dagarslinje den 17 oktober, men kraschade sedan den 24 oktober.

PDD-aktien har återhämtat sig över 200-dagarslinjen men stött på motstånd vid 50-dagarslinjen. Aktierna hoppade över 50-dagarslinjen den 4 november, då de börjar bygga upp den högra sidan av en djup konsolidering.

PDD har handlats runt sin 50-dagarslinje och en möjlig trendlinjeingång under de senaste sessionerna.

PDD-aktien klarade 50-dagarslinjen och en trendlinjeinträde den 10 november. Aktierna steg den 11 november på förhoppningar om en lättnad för Covid, även om de minskade sina vinster.

Bottom line: PDD-aktien har tveklöst visat köpsignaler nyligen. men kan förlängas.

Nio Stock

Nio är inte lika stort som det diversifierade och lönsamma BYD, men är det mest etablerade av de kinesiska startupföretagen inom fordonselektronik. Nio har nu sex elbilar, ES8, ES6, crossoveren EC6, den lyxiga ET7-sedanen och nu ES7 SUV och ET5-sedanen.

Nio rapporterade en större förlust än väntat för tredje kvartalet den 10 november men överträffade förväntningarna på intäkterna. Företaget gav en något försiktig prognos för leveranserna under fjärde kvartalet. För flera veckor sedan hade Nio förväntat sig att produktionen skulle öka under Q4, med rekordleveranser varje månad under kvartalet. Men Covid-relaterade störningar tvingade dess fabriker att stoppa produktionen.

Den 1 november rapporterade Nio oktoberleveranser på 10 059 fordon, en minskning med 7,5 % jämfört med 10 878 i september men en ökning med 174 % jämfört med året innan. Detta inkluderade 5 979 SUV:er, inklusive 2 814 ES7:or. Företaget levererade också 4 080 sedans, varav 3 050 ET7 och 1 030 ET5.

Nio har planer på att införa ett billigare undermärke och eventuellt ett ännu billigare tredje märke.

Nio har påbörjat en stor kapacitetsutvidgning och har stora internationella ambitioner.

Nio antog en modell med enbart leasing i Europa inledningsvis med ET7-leveranser i Tyskland, Nederländerna, Sverige och Danmark. Företaget kommer att erbjuda direktförsäljning från och med den 21 november.

Aktien nådde en topp på 66,99 i januari 2021, men har kämpat sedan dess.

Nio-aktien steg kraftigt för att beröra sin 200-dagarslinje i september. Aktierna föll senare till tvåårslägsta och ligger fortfarande nära dessa nivåer. Nio steg kraftigt den 4 november, tillbaka över den snabbt fallande 21-dagarslinjen. Aktierna steg inledningsvis den 7 november, men backade sedan kraftigt nedåt, tillbaka under 21-dagarslinjen. Nio har fortsatt att sjunka och störtdök vid utförsäljningen den 9 november.

Aktierna steg på resultat och prognoser för Q3, tillsammans med förhoppningar om lättnader i politiken för China Covid, och återtog sina 21-dagarslinjer, men stängde ändå veckan något lägre.

Bottom line: Nio-aktien är inte ett köp.

Följ Ed Carson på Twitter på @IBD_ECarson för uppdateringar om aktiemarknaden och mycket mer.

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR:

Fånga nästa stora vinnande aktie med MarketSmith

Bästa tillväxtaktier att köpa och titta på

Bästa kinesiska aktier att köpa och titta på

Nasdaq har den bästa veckan sedan mars, men gör inte detta